دو شنبه 30 / 11 / 1390برچسب:, :: 16:12 ::  نويسنده : ahmad & saman

تداخل خطوط
تداخل خطوط ميادين الكترومغناطيسي با لوله هاي حفاري شده:
الزامات و تذكرات
خلاصه
خطوط انتقال به عنوان منابع عمده ميدان مغناطيسي مورد توجه مي باشند.
در سالهاي اخير تداخل ميدان الكترومغناطيسي (EMF) با خطوط لوله هاي حفاري شده، مورد توجه بسياري قرار گرفته است. تداخل ميادين الكترومغناطيسي با لوله هاي قرار گرفته در كريدورهاي مورد استفاده، يكي از مشكلات واقعي و جدي است كه هم سلامت اپراتور و هم يكپارچگي خطوط انتقال را به خطر مي اندازد.
نصب خطوط لوله در كريدورهاي مورد استفاده انرژي كه حاوي خطوط انتقال با AC بالا مي باشند باعث مي شود اين خطوط ولتاژ AC توليد كنند.
اين حالت موجب مي شود در سيستم انتقال بي تعادلي ايجاد شود و وجود ولتاژهاي بالا نزديك به سيستم هاي برجهاي زميني انتقال موجب بروز خطاهاي فازي مي گردد.
زماني كه ولتاژ AC در يك دوره زماني طولاني بر روي خط لوله وجود داشته باشد مي تواند خطرناك بوده و به طور بالقوه براي پرسنل اجرايي هنگام تماس با خطوط لوله يا ملحقات آن تهديدآميز است. علاوه بر اين خوردگي لوله منتج از تخليه AC مي باشد.
با توجه به زمينهاي گسترده اي از عربستان سعودي و لوله هاي آب و نفت، طول عمده اي از اين لوله ها در امتداد خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا قرار دارد. در اين زمينه مطالعه اي در سال 1992 در منطقه شرقي جهت ارزيابي ابزارهاي با ولتاژ بالا بر روي لوله هاي انتقال نفت حفاري شده در زمين انجام شده است. همچنين در سال 1998 يك تحقيق ديگر بر روي يك خط انتقال 380 كيلوولت و يك لوله حفاري شده جهت انتقال آب به صورت موازي در منطقه غربي انجام گرفته است.
براي رفع اين مشكل لوله ها بايد با سيستمي كه AC را انتقال داده و جلوي DC را مي گيرد،‌به جهت تعديل AC و حفظ سيستم محافظ كاتدي بر روي لوله در زمين كار گذاشته شود.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 / 11 / 1390برچسب:, :: 16:11 ::  نويسنده : ahmad & saman

وقتي‌ هدف‌، بهينه‌سازي‌ ابعاد و وزن‌ دكلهاي‌ خطوط انتقال‌ نيرو باشد، طبيعي‌ است‌عوامل‌ مختلفي‌ از جمله‌ مشخصه‌ هاديها، آرايش‌ فازها و فاصله‌ آنها تا دكلها در اين‌ امردخالت‌ دارد. گرچه‌ نقش‌ هر يك‌ از عوامل‌ جوي‌ و محيطي‌، بسيار مهم‌ است‌، اما فاصله‌هاديها تا بدنه‌ يا بازوي‌ برجها، نقش‌ مؤثرتري‌ را در طراحي‌ ابعاد و وزن‌ دكلها يا برجهاي‌خطوط انتقال‌ نيرو دارد.

در اين‌ نوشتار ضمن‌ بررسي‌ عوامل‌ مختلف‌ در محاسبه‌ فواصل‌ فازي‌، تأثير آنها درطراحي‌ دكلهاي‌ موجود نيز مورد بحث‌ و بررسي‌ قرار گرفته‌ است‌. همچنين‌ ابعاد دكلهاي‌طراحي‌ شده‌ در كشور ايران‌ با چند نمونه‌ از دكلهاي‌ مربوط به‌ خطوط انتقال‌ نصب‌ شده‌ درچند كشور خارجي‌ مقايسه‌ شده‌ است‌. نتايج‌ اين‌ بررسيها نشان‌ مي‌دهد در طراحي‌ دكلهاي‌ خطوط انتقال‌ نيرو، فواصل‌ فازها از بدنه‌ دكلها و از يكديگر، بيشتر از حد مورد نيازاست‌ كه‌ اين‌ امر نشانگر در نظر گرفتن‌ ضريب‌ اطمينان‌ بالا بوده‌ كه‌ موجب‌ افزايش‌ وزن‌آنها و در نتيجه‌ قيمت‌ خطوط انتقال‌ نيرو مي‌شود.


گرچه‌ ابعاد و وزن‌ دكلها به‌ عوامل‌ بسيارمتعددي‌ از جمله‌ فاصله‌ اسپن‌، سرعت‌ و زاويه‌وزش‌ باد، ضخامت‌ يخ‌، وزن‌ و قطر هادي‌ وعوامل‌ ديگر وابسته‌ است‌ اما در يك‌ شرايطمعين‌، فواصل‌ فازها يكي‌ از عوامل‌ مهم‌ ومؤثر در طراحي‌ دكلهاي‌ خطوط انتقال‌ نيرواست‌. با افزايش‌ فاصله‌ هاديها از بدنه‌ يا بازوي‌ دكلها، نيروي‌ تحميلي‌ بر آنها تغيير مي‌كند كه‌ اين‌ امر سبب‌ افزايش‌ ابعاد، وزن‌ وقيمت‌ آنها مي‌شود. توجه‌ به‌ اين‌ بخش‌ از طراحي‌، مي‌تواند عامل‌ مؤثري‌ در كاهش‌هزينه‌هاي‌ مربوط به‌ ساخت‌ دكلها و در نتيجه‌سرمايه‌گذاري‌ خطوط انتقال‌ نيرو باشد.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 / 11 / 1390برچسب:, :: 16:7 ::  نويسنده : ahmad & saman

اضافه ولتاژ در شبکه
طبق استاندارد بين المللي ، ايزولاسيون تجهيزات فشار قوي در هر سطح ولتاژي با در نظر گرفتن اضافه ولتاژهاي موجي پيش بيني و ساخته مي شود . اضافه ولتاژها به عنوان تهديدي جدي براي ايزولاسيون تجهيزات فشار قوي مي باشند كه موجب بروز قوس الكتريكي بروي تجهيزات ميشود؛ كه اگر ين قوس بصورت داخلي باشد موجب انفجار و انهدام تجهيز مي گردد.
برقگيرهاي فشار قوي براي جلوگيري از بوجود آمدن هر نوع قوسي بروي تجهيزات در نظر گرفته ميشود و با توجه به سطح ولتاژ ، با تجهيزات ديگر بصورت موازي نصب مي گردد.
منبع اضافه ولتاژ ميتواند به شرح ذيل باشد:

الف : اضافه ولتاژهاي موقت: افزايش ولتاژهاي با فركانس 50 هرتز شبكه بهن.ان اضافه ولتاژهاي موقت ناميده مي شود و به دو صورت در شبكه ها ايجاد ميشود .
1- اضافه ولتاژهاي موقت دراز مدت ( بيش از يك دقيقه ):
اين نوع اضافه ولتاژها با افزايش محدود دامنه به ميزان 5 تا 10 درصد ( با ضريب اضافه ولتاژ 05/1 تا 1/1 ) كه به علت تغييرات توان هاي اكتيو و راكتيو بار شبكه در 24 ساعت است ايجاد مي شود .
2- اضافه ولتاژها موقت كوتاه مدت ( كمتر از يك دقيقه):
اين نوع اضفه ولتاژها با افزايش دامنه به ميزان 20 تا 80 درصد (با ضريب اضافه ولتاژ 2/1 تا 8/1 ) در كمتر از يك دقيقه بر اثر اتصالي يك فاز به زمين و لفزايش ولتاژهاي فازي سالم ايجاد مي شود .
ب : اضافه ولتاژهاي موجي: اين نوع اضافه ولتاژها با فاصله زماني بسيار كم ( از 2 تا 3 ميلي ثانيه ) بروي نيم پريود ولتاژ سينوسي ظاهر ميشود.با توجه به فاصله زماني محدود آن ( در حدود 300-50 ميكرو ثانيه) .اضافه ولتاژها در مقايسه با منحني سينوسي فركانس 50 هرتز با دامنه بزرگتري همراه خواهد بود لذا بدانها اضافه ولتاژ موجي (يا ضربه اي ) اتلاق ميشود.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


در جواب دوست گلم  Mohammadreza Akbari Poor که سوالی در مورد بازار کار رشته مهندسی کارشناسی الکترونیک پرسیده بودن، این پست رو قرار میدم. امیدوارم مفید واقع بشه. موفق باشید...
 


رشته ی برق در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته در ایران 6 گرایش وجود دارد:
1- الکترونیک
2- قدرت
3- کنترل
4- مخابرات

5- شبکه های انتقال و توزیع

6- ارتباطات و فناوری اطلاعات ICT

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


تجهیزات صنعت برق در مناطق جنوبی کشور به دلیل وجود اتمسفر خورنده، خاک حاوی نمک های مختلف، داشتن درجه حرارت بالا و هوای مرطوب و شرجی برخلاف سایر نقاط کشور خسارت های زیادی را تحت دو عامل خوردگی و تغییر خواص مواد بر اثر وجود عوامل آلاینده متحمل شده است. گستردگی منطقه حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نیز بر هزینه های ناشی از خسارت های به وجود آمده افزوده است. آلودگی ساحلی و ترکیب برخی از این آلودگی ها در بعضی موارد یکی از عوامل موثر در کاهش قابلیت اطمینان خطوط انتقال و توزیع نیرو می باشد. شرایط آب و هوائی و نوع اتمسفر منطقه به همراه خاک خورنده، معضلاتی را در ارتباط با تجهیزات برقی نظیر تخریب تیرهای بتونی، خوردگی دکل های انتقال نیرو، خوردگی های هادی های آلومینیومی، خوردگی ناشی از بخار چگالیده در نیروگاه، خوردگی یراق آلات و نشستن آلودگی بر روی سطوح ایزولاسیون و کاهش فاصله خزشی منطقه، عبور جریان نشتی بر روی مقره ها و غیره به وجود آورده است. در این فایل آموزشی خوردگی اتمسفری پوشش های فلزی در اتمسفر خورنده و عملکرد انواع مختلف مقره های فشار قوی با بررسی رفتار جریان نشتی آن ها از نقطه نظر تاثیرات پروفیل و جنس در سواحل جنوبی کشور- بندرعباس مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار می گیرد و پیشنهادات اجرایی در خصوص رفع معضلات ایزولاسیون در مناطق آلوده ارائه می گردد. فایل مورد نظر را از طریق لینک زیر می توانید دانلود و مطالعه نمایید.


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 1.03 مگابایت
تعداد صفحات: 60 صفحه


پنج شنبه 20 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:54 ::  نويسنده : ahmad & saman

یک مقاله بسیار مفید در زمینه برقگیر و ساختمان داخلی آن جهت مطالعه و استفاده شما دوستان . امیدوارم که مفید واقع بشه!


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 670 کیلوبایت
تعداد صفحات: 42 صفحه

 



چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:53 ::  نويسنده : ahmad & saman

نمونه مثال از پروژه انجام شده

برای این پست مثالی بسیار جامع و کامل از برنامه نویسی سیستم کنترل یه کارخانه تولید آبمیوه رو دراختیار دوستان قرار میدم.
این نمونه کار از جمله پروژه های کامل انجام شده در زمینه اجرای سیستم های مبتنی بر پایه پی ال سی هست که با توضیح کامل از تک تک مراحل کار و شرح برنامه نویسی همراه می باشد. (به زبان فارسی)

به همه دوستان علاقه مند به فراگیری بیشتر و اون دسته از دوستانی که تقاضای مثال های عملی در صنعت را داشتند این فایل را پیشنهاد میکنم . موفق باشید!

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 1.23 مگابایت
تعداد صفحات: 46 صفحه

 



چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:36 ::  نويسنده : ahmad & saman

با سلام  در اين پست جزوه اي كامل از آموزش چند بخش مهم از پي ال سي های زیمنس را به همراه تمرينات كاربردي در صنعت،را كه جناب آقاي وحيد مقدم زحمت ارسال آن را كشيده اند براي دانلود در اختيار دوستان قرار داده ام،و امیدوارم مورد استفاده دوستان علاقه مند واقع بشه.

فهرست مطالب جزوه :

فصل اول پيش نياز ـ فصل دوم مفاهيم منطقي ـ فصل سوم مفاهيم پي ال سي ـ فصل چهارم PLC LOGO ـ فصل پنجم PLC S5 ـ فصل ششم PLC S7-200 ـ فصل هفتم تمرينات ــــ گردآوري و تنظيم : وحيد كارگر مقدم.

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 5.81 مگابایت
تعداد صفحات: 77 صفحه

 



چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:36 ::  نويسنده : ahmad & saman

بانك تست سوالات پي ال سي

 

اين بانك تست سوالات يكي از كاملترين مجموعه سوال هاي پي ال سي است كه  جناب آقاي وحيد مقدم زحمت ارسال آن را كشيده اند،اين مجموعه شامل شش فصل است و تقريباً بخش عمده اي از مسائل مربوط به پي ال سي هاي زيمنس را شامل مي شود.(LOGO-S7-S7 200-S7 300)

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 2.17 مگابایت
تعداد صفحات: 49 صفحه

 



طراحی و شبیه سازی مدارات فرمان و قدرت کنتاکتوری توسط نرم افزار (EKTS) با قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی و به همراه آموزش

Electrical Control Techniques Simulator (EKTS)

توسط این نرم افزار ساده و کم حجم می توانید به سادگی مدارات فرمان و قدرت کنتاکتوری را طراحی و شبیه سازی کرده و نقشه نهایی را بصورت عکس ذخیره کرده و یا چاپ کنید.

مدار فرمان و قدرت ستاره مثلت اتوماتیک موتور سه فاز

همچنین یکی از قابلیت های جالب این نرم افزار پشتیبانی از زبان فارسی می باشد که با دانلود پک فارسی و کپی (بعد از خارج کردن از حالت زیپ) در محل نصب ، زبان فارسی به زبان های برنامه اضافه می شود!

 دانلود برنامه - دانلود زبان فارسی - دانلود آموزش (انگلیسی)



چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:12 ::  نويسنده : ahmad & saman
امروز یه آموزش مربوط به نحوه عملكرد و عیب یابی لامپهای مهتابی یا همون فلورسنت براتون گذاشتم كه امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره.


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 288 کیلوبایت
تعداد صفحات: 6 صفحه


شنبه 11 / 11 / 1390برچسب:, :: 14:24 ::  نويسنده : ahmad & saman

استفاده از ماشین حساب مهندسی از  نیازهای  غیر قابل انکار رشته  های مهندسی می باشد که در این پست مقاله ای تحت همین عنوان در اختیار شما قرار گرفته . در این آموزش بصورت کاملا تصویری و با زبانی بسیار ساده اقدام به آموزش ماشین حساب مهندسی مدل "casiofx82tl" شده است . در تمام مراحل آموزش سعی شده به ساده ترین شکل ممکن تعدادی از امکانات این نوع ماشین حساب  که بصورت روتین در رشته های مهندسی استفاده می شود مورد بررسی قرار گیرد . بدیهیست جهت فراگیری بیشتر مطالعه کاتالوگ ماشین حساب به زبان اصلی ضرورت می یابد .

 

زبان: فارسی
نوع فایل: zip
حجم: 396 کیلوبایت

 منبع : http://www.nutron.tk/



مقدمه:
اصولاً يكي از ابزارهاي مهم كه در بخشهاي مختلف سيستمهاي الكترونيكي و مخابراتي به كار گرفته ميشود فركانس متر ميباشد.
اين ابزار ميتواند به صورت آنالوگ يا ديجيتال پياده سازي گردد. نكته مهم در پياده سازي اين ابزار توجه به محل استفاده و نيز
محدوده فركانسي مورد نظر ميباشد.

امروزه عمدتاً به دليل استفاده از مدارات ديجيتال و نيز پردازنده هاي با سرعت بالادر دستگاههاي مختلف از فركانس مترهاي
ديجيتال استفاده ميشود و عملكرد اين دستگاهها با بهبود سرعت اين آيسي هاي ديجيتال روز به روز بهتر ميشود. اما هنوز در
فركانسهاي بسيار بالا اين ابزارها ناكارآمد هستند و از ابزارهاي تبديل آنالوگ براي آشكار سازي فركانسي استفاده ميشود.
از تفاوتهاي فركانس مترهاي ديجيتال و آنالوگ ميتوان به نحوه عملكرد آنها اشاره نمود. در فركانس متر ديجيتال عمدتاً به طور
مستقيم و با محاسبه زمان گذار از لبه بالا به پايين عمل سنجش فركانسي انجام ميگيرد حال آنكه در فركانس مترهاي آنالوگ از
مشابه سازي فركانس با كميتي مانند ولتاژ و جريان بيشتری استفاده ميگردد.
توجه داشته باشيد گاهي تركيبي از هر دو سيستم در اندازه گيري نقش دارد .به عبارتي بخشي از عمليات توسط سيستم آنالوگ و
مابقي ديجيتال خواهد بود.

برای دانلود pdf در مورد فرکانس مترها بر روی لینک زیر کلیک کنید!

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 470 کیلوبایت
تعداد صفحات: 13 صفحه

 



چهار شنبه 10 / 11 / 1390برچسب:, :: 13:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه

هدف مطالعات بار در سيستمهاي قدرت تعيين توانهاي اآتيو و راآتيو جاري در شبكه است.

همراه با هدف فوق تعيين مجهولات زیر نيز مد نظر مي باشد (با استفاده از نتایج بدست آمده از پخش
بار )

 ١- سطح ولتاژ شين ها
 ٢- تعيين اضافه ولتاژ در سيستم
 ٣- مقادیر جبراني یا تعادلي توان راآتيو
 ٤- تعيين تلفات در سيستم توليد و انتقال
 ٥- چگونگي توزیع اقتصادي بار
توزیع بار شبكه بين شينهاي توليد (نيروگاهها ) به ترتيبي آه هزینه آل سوخت مصرفي نيروگاهها آمينه گردد.
 ٦- بهينه سازي تلفات سيستم
 ٧- بررسي پایداري سيستم
 ٨- بررسي امنيت سيستم
 ٩- توسعه طراحي آینده سيستم
١٠ - بهره برداري رضایت بخش از نواحي بهم پيوسته سيستمهاي قدرت
١١ - بررسي تاثير بارها و خطوط انتقال جدید و افزوده شده به سيستم

در مدل سازي ریاضي مطالعات پخش بار به معادلات غير خطي خواهيم رسيد . این معادلات به
صورت ماتریسي ادميتانس و امپدانس شين ها قابل نوشتن است بخاطر انجام راحت تغيرات شبكه برروي
ماتریس ادميتانس شين ها در بررسي و حل معادلات غير خطي فوق با استفاده از آامپيوتر از روش مربوط
به ولتاژ و شين ها استفاده مي شود . همينطور از نقطه نظر زمان محاسباتي و حافظه استفاده شده در آامپيوتر
روش ولتاژ شين ها با ماتریس ادميتانس شين ها مناسب است .
Steady-state ( ٢ مدل سازي اجرايي سيستمهاي قدرت درحالت ثابت وساآن(پايدار -٦
ارائه مي دهد . بنابراین لازم است تا مدل ss مطالعات پخش بار معمولا اطلاعات سيستم را در وضعيت
سازي اجزاي سيستم قدرت در دیاگرام تكفاز انجام گيرد .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 270 کیلوبایت
تعداد صفحات: 12 صفحه


چهار شنبه 10 / 11 / 1390برچسب:, :: 12:47 ::  نويسنده : ahmad & saman

شکسته شدن و آتش گرفتن و افتادن  پره:

 

برای مشاهده تمامی عکسها لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 10 / 11 / 1390برچسب:, :: 11:7 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه:

توان باد، تبدیل انرژی نهفته در باد به شکل قابل استفاده انرژی نظیر الکتریسیته با استفاده از توربین های بادی است. در آسیاب های بادی، انرژی باد به صورت مستقیم برای آسیاب کردن محصولات کشاورزی یا پمپاژ آب از چاه به سر زمین استفاده می شده است. در اواخر سال 2006، ظرفیت جهانی ژنراتور های بادی نصب شده در حدود 9، 73 گیگاوات بود. هر چند در حال حاضر کمی بیشتر از 1% کل انرژی الکتریکی جهانی توسط توربین های بادی تولید می شود، [1 ] اما در کشوری نظیر دانمارک، سهم انرژی باد در تولید الکتریسیته مصرفی به حدود 20 % ، در اسپانیا در حدود9% و در آلمان در حدود 7% است. [2] در حالت کلی می توان گفت که ظرفیت تولید الکتریسیته توسط انرژی باد در سال 2006، به 4 برابر مقدار آن در سال 2000 رسیده است. [3]

تولید الکتریسیته از محل انرژی بادی در مزارع بادی بزرگ متصل به شبکه سراسری تا توربین های منفرد موجود در نقاط دور افتاده از شبکه صورت می گیرد. انرژی باد به مقدار فراوان، با قابلیت تجدید پذیری، با توزیع بالا در نقاط مختلف، پاک و هنگامی که جانشین انرژی الکتریکی تولیدی از منابع سوخت فسیلی شوند، توام با کاهش گازهای گلخانه ای متصاعد شده است. در اغلب موارد، خاصیت غیر دائمی و متناوب باد مشکلات غیر قابل تصور و بر طرف نشدنی را ایجاد می کند، به ویژه هنگامی که استفاده از توربین های بادی برای تامین بیش از 10% توان تقاضا شده مد نظر باشد( ضریب نفوذ کم تا متوسط )، اما چنانچه از انرژی باد برای تامین بیش از 10% تقاضای بار استفاده شود، ( ضریب نفوذ متوسط به بالا ) چالش هایی را پیش رو قرار می دهد که هنوز به طور کامل حل نشده اند. [4] در ایران، بررسی های نسبتا محدودی در جهت شناسایی انرژی بالقوه باد، با نگرش به تولید انرژی انجام شده است. از جمله می توان به بررسی های انجام یافته در مورد بادهای دشت قزوین در سال 1349 و بادهای منجیل در سال 1359 اشاره کرد. در طی سالیان اخیر نیز توسط دفتر انرژی های نو امور وزارت نیرو، 26 منطقه کشور شامل 45 سایت مورد مطالعه و پتانسیل سنجی قرار گرفته اند. براساس نتایج این مطالعه، ایران به طور کلی کشوری با باد متوسط است ولی برخی مناطق آن باد مناسب و مداومی برای تولید برق را دارا هستند. براساس بررسی های انجام شده، توان بالقوه انرژی باد در سایت های مطالعه شده حدود 6500 مگاوات برآورد شده است.

در این مقاله پیدایش، ظرفیت و نحوه بهره برداری از انرژی باد را تشریح خواهیم کرد و در مقاله بعد میزان استفاده از این انرژی در دنیا، بررسی های اقتصادی و محیط زیستی این انرژی را خواهیم آورد.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


ﺧﻼﺻﻪ

روزاﻧﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺑﯿﺶ از دو ﻫﺰار رﻋﺪ وﺑﺮق ﮐﻪ در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ رخ ﻣﯽدﻫﻨﺪ، ﺛﺒﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺪت ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺣﺪود 200 ﮐﯿﻠﻮ آﻣﭙﺮ داﺷﺘﻪ و اﻧﺮژی ﻣﻌﺎدل

15 ﻣﮕﺎژول ﺑﺮ اﻫﻢ در ﺑﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﻧﺮژی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﺎزه ای ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪﻫﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﺟﺪی وارد ﮐﻨﺪ.

ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻓﻠﺰی ﺑﻠﻨﺪ و ﻣﺮﺗﻔﻊ داﺷﺘﻪ و اﻏﻠﺐ در ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی رﻋﺪ و ﺑﺮق در اﺗﻤﺴﻔﺮ آﻧﻬﺎزﯾﺎد اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی ﮐﻪ درﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﮐﻠﯽ را ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﻮﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺗﻨﻮع وﻣﯿﺰان اﯾﻦ آﺳﯿﺐ ﻫﺎ و ﺑﺮﺧﯽ از اﺻﻮل ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی در ﺑﺮاﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﻣﻮردﺑﺤﺚ ﻗﺮارﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 135 کیلوابایت
تعداد صفحات: 8 صفحه


در ایران روزانه به طور متوسط 5/5 کیلووات ساعت انرژی خورشیدی بر هر متر مربع از سطح زمین می تابد و 300 روز آفتابی در 90% خاک کشور داریم.

مساحت ایران تقریبا 1600000 کیلومتر مربع یعنی حدود 1012 × 6/1 متر مربعاست.

میزان تابش روزانه انرژی خورشید در ایران برابر است با 1012×5/5×6/1 کیلو وات ساعت.

میزان کل تابش خورشید در طول روز برای ایران تقریبا برابر است با 109×9 مگاوات ساعت.

اگر تنها از 1% مساحت ایران انرژی خورشیدی را دریافت کرده و راندمان سیستم دریافت انرژی تنها 10 % باشد، باز هم می توانیم روزانه 106×9 مگاوات ساعت انرژی از خورشید دریافت کنیم.

منبع: سانا



برای دانلود این ویدئو بر روی دانلود کلیک نمائید:

حجم فایل: 3.8 MB

زمان فایل: 03:02 دقیقه

فرمت فایل : wmv.

 

 

 

همچنین برای مشاهده تصاویری از ساخت این توربین بزرگ بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مراحل ساخت بزرگترین توربین بادی در کشور آلمان



دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

1) نحوه به وجود آمدن انرژي باد : انرژي باد، انرژي حاصل از هواي متحرك مي باشد. هنگامي كه تابش خورشيد بطور نامساوي به سطوح ناهموار زمين ميرسد سبب ايجاد تغييرات دما و فشار مي گردد و در اثر اين تغييرات باد بوجود مي آيد. همچنين اتمسفر كره زمين بدليل حركت وضعي زمين، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي دهد كه اين امر نيز باعث بوجود آمدن باد می گردد. جریان اقیانوسی نیز بصورت مشابه عمل نموده و عامل 30% انتقال حرارت کل در جهان می باشد. 
در مقياس جهاني اين جريانات اتمسفري بصورت يك عامل قوي جهت انتقال حرارت و گرما عمل مي نمايند. دوران كره زمين نيز مي تواند در برقراري الگوهاي نيمه دائم جريانات سياره اي در اتمسفر، انرژي مضاعف ايجاد نمايد.

 

2) توليد برق از طريق انرژي باد با استفاده از توربين بادي :

مراحل كار يك توربين، كاملاً عكس مراحل كار پنكه مي باشد. در پنكه انرژي الكتريسيته به انرژي مكانيكي تبديل شده و باعث چرخيدن پره مي شود. در توربينهاي بادي چرخش پره ها انرژي جنبشي باد را به انرژي مكانيكي تبديل كرده، سپس الكتريسيته توليد مي گردد. باد به پره ها برخورد مي كند و آنها را مي چرخاند. چرخش پره ها باعث چرخش محور اصلي مي شود و اين محور به يك ژنراتور برق متصل مي باشد. چرخش اين ژنراتور، برق متناوب توليد مي نمايد.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

توربین های بادی محور عمودی

توربین های بادی با محور عمودی نظیر ساونیوس ، داریوس ، صفحه ای ، کاسه ای و.... از 2 بخش اصلی تشکیل شده اند. یک میله اصلی که رو به باد قرار می گیرد و میله های عمودی دیگری که عمود بر جهت باد کار گذاشته می شوند. این توربین شامل قطعاتی با اشکال گوناگون بوده که باد را در خود جمع کرده و باعث چرخش محور اصلی می گردد. ساخت این نوع توربین ها بسیار ساده است ولی بازده بسیار پایینی دارد. در این نوع توربین ها یک طرف توربین باد را بیشتر از طرف دیگر جذب می کند و باعث می شود که سیستم لنگر پیدا کند و بچرخد. نتیجه این نوع طراحی این است که سرعت چرخش سیستم دقیقاً با سرعت باد برابر بوده و در مناطقی که سرعت باد کم است چندان کارآمد نیست. از مزایای این نوع توربین ها این است که ژنراتور و یا جعبه دنده می توانند در پایین نزدیک زمین جاسازی شوند. همچنین برج یا دکل نیاز به پشتیبانی آن ندارد و اینکه توربین نیاز ندارد که رو به باد گذاشته شود یعنی به جهت وزش باد وابسته نیست. از معایب آن می توان گفت که گشتاور تکانی (لنگر) در طول هر دوره تناوب تولید می شود و نصب توربین های محور عمودی روی برج ها سخت می‌باشد بدین معنی که آنها باید در جریانهای هوایی آهسته تر با اعتشاش بیشتر و نزدیک زمین با بازده استخراج انرژی پایین تر عمل کنند. مدل های مختلفی از نوع توربین ها بادی با محور عمودی که بر حسب نیروی رانش کار میکنند وجود دارد. این مدل ها عبارتند از مدل ساونیوس (یک پره یا چند پره) - مدل صفحه ای - مدل کاسه ای - مدلهای نوع نیروی بالابر یا لیفت مانند داریوس - مدل بال هواپیمایی - مدل با حرکت مار پیچی باد - مدل توربینی - مدل استوانه ای یا ماداراس - مدل خورشیدی - مدل وانتوری - مدل زانویی و ..... که البته برخی از اینها مربوط به انواع تاریخی هستند و دیگر کاربردی ندارند.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

نیروگاه برق آبی

هیدروالکتریسیته (انرژی برق-آبی) اصطلاحی است که به انرژی الکتریکی تولیدی از نیروی آب اطلاق می‌شود. در حال حاضر هیدروالکتریسیته چیزی در حدود ۷۱۵۰۰۰ مگاوات یا ۱۹٪ (۱۶٪ در سال ۲۰۰۳) از کل انرژی الکتریکی تولیدی جهان را پوشش می‌دهد. هیدروالکتریسیته همچنین ۶۳٪ از انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدیدپذیر را نیز شامل می‌شود.

در صد استفاده از نیرو گاههای برق آبی در جهان

بیشتر نیروگاه‌های برق-آبی انرژی مورد نیاز خود را از انرژی پتانسیل آب پشت یک سد تامین می‌کنند. در این حالت انرژی تولیدی از آب به حجم آب پشت سد و اختلاف ارتفاع بین منبع و محل خروج آب سد وابسته‌است. به این اختلاف ارتفاع، ارتفاع فشاری می‌گویند و آن را با H (مخفف Head) نمایش می‌دهند. در واقع میزان انرژی پتانسیل آب با ارتفاع فشاری آن متناسب است. برای افزایش فاصله یا ارتفاع فشاری، آب معمولاً برای رسیدن به توربین آبی فاصله زیادی را در یک لوله بزرگ (penstock) طی می‌کند.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


مقاله ای پر بار و مفید در مورد «بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر برای تولید انرژی الکتریکی» که به عنوان پروژه درس های مختلف از جمله مبانی سیستم های قدرت و ... می تواند باشد. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره و کمک کنه به شما دوستان و دانشجویان عزیز

زبان کتاب: فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.77 مگابایت
تعداد صفحات: 58 صفحه

 



ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺗﻮرﺑﯿﻨﻬﺎی ﺑﺎدی در ﺑﺮاﺑﺮ ﺻﺪﻣﺎت ﻧﺎﺷﯽ از ﺻﺎﻋﻘﻪ

 

ﺧﻼﺻﻪ

روزاﻧﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺑﯿﺶ از دو ﻫﺰار رﻋﺪ وﺑﺮق ﮐﻪ در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺮه زﻣﯿﻦ رخ ﻣﯽدﻫﻨﺪ، ﺛﺒﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺪت ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺣﺪود 200 ﮐﯿﻠﻮ آﻣﭙﺮ داﺷﺘﻪ و اﻧﺮژی ﻣﻌﺎدل

15 ﻣﮕﺎژول ﺑﺮ اﻫﻢ در ﺑﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﻧﺮژی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﺎزه ای ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪﻫﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﺟﺪی وارد ﮐﻨﺪ.

ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﻓﻠﺰی ﺑﻠﻨﺪ و ﻣﺮﺗﻔﻊ داﺷﺘﻪ و اﻏﻠﺐ در ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی رﻋﺪ و ﺑﺮق در اﺗﻤﺴﻔﺮ آﻧﻬﺎزﯾﺎد اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی ﮐﻪ درﺳﺮﺗﺎﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ اﯾﻦ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی ﮐﻠﯽ را ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺷﻮﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺗﻨﻮع وﻣﯿﺰان اﯾﻦ آﺳﯿﺐ ﻫﺎ و ﺑﺮﺧﯽ از اﺻﻮل ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺗﻮرﺑﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎدی در ﺑﺮاﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر ﻣﻮردﺑﺤﺚ ﻗﺮارﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

 

زبان کتاب: فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 135 کیلوبایت
تعداد صفحات: 8 صفحه

 



دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 10:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

همه چیز درباره انرژی باد و توربین های بادی 

 

مقدمه:

انرژی بادی بیش از 2000 سال است که مورد استفاده قرارگرفته است.اولین آسیابهای بادی در ایران مورد استفاده قرار گرفتند که از باد برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می کردند. نام "آسیاب بادی" به این دلیل به کار رفت که هدف اصلی آنها آسیاب وخرد کردن غلات و تبدیل آن به آرد بود.

باد یک پروانه(توربین) بادی را می چرخاند که به قرقره ها و تسمه هایی وصل بود و چرخهای آسیاب را به گردش در می آورد.

در آغار سالهای 1900 آسیابهای بادی تغییرو بهبود یافتند و برای کشیدن آب از زیرزمین مورد استفاده قرارگرفتند و امروزه هنوز بدین منظور مورد مصرف قرارمی گیرند.

پس از گسترش ژنراتورهای بادی، طولی نکشید که برای سرویس دهی در مناطق دور افتاده استرالیا یعنی جاهایی که برق از ژنراتورهای شهری تامین نمی شد، مورد استفاده قرار گرفت.

از زمانهای نخستین، بشر با ساخت اولین آسیاب ها که قدمت آنها سال ششم میلادی ثبت شده است، نیروی باد را تحت کنترل خود درآورده است. به مرور زمان این تکنولوژی از تنوع برخوردار شده است از جمله کشیدن آب از چاه، آسیاب کردن غلات و تامین نیروی برق کارخانجات چوب بری و الوار سازی. در اواسط قرن نوزدهم تنها در انگلستان بیش از 10000 آسیاب بادی کار می کرد. آخرین دگرگونی در طول سالهای 1880 به وقوع پیوست زمانی که عمل گردش بادبانها به محرک و گرداننده یک ژنراتور الکتریکی تبدیل گشت.رشد این تکنولوژی ادامه داشت اما انگیزش تجاری واقعی زمان بحران نفت در 1970 رخ داد که توجه بشر را به تولید نیروی برق مداوم و ایمن معطوف ساخت. که این مستقیما به استقرار نیروی باد بعنوان منبع انرژی جهانی که سریعترین میزان رشد را داشته، منجر شد با بازاری که تنها در اروپا رشد متوسط سالانه 30 درصدی داشته است یعنی نرخ رشدی که فقط با صنعت کامپیوتر و ارتباطات از راه دور برابری می کند. هم اکنون تغییرات جوی و موضوعات امنیتی انگیزش بیشتری برای بوجود آوردن منابع انرژی متنوع که ادامه یافتنی باشند و آلودگی ایجاد نکنند را فراهم می سازد.

تکنولوژی انرژی بادی در سالهای اخیربسرعت رشد کرده است و اروپا در راس این صنعت دارای تکنولوژی رفیع قرارگرفته است. توربین ها در حال ارزانتر و قدرتمندتر شدن هستند، با طول پره بیشتر که قادر است از مقدار باد زیادتری استفاده کند و بنابراین الکتریسیته بیشتری تولید نماید و هزینه تولید برق از منابع قابل تجدید را کاهش دهد.

اولین مزرعه بادی تجاری در انگلستان در سال 1991 در دلابول واقع در کرن وال ساخته شد که از توربین های 400 کیلو واتی استفاده می کرد، در حالی که آخرین دستاوردها در بردارنده توربین هایی است که ده برابر از توربین های 400 کیلوواتی قدرتمندترند.

حتی بعد از این که بطور متوسط 25-20 سال از عمر کاری توربین های بادی گذشت، این ارزش را دارند که بصورت آهن قراضه می توانند فروخته شوند.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 9:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

سلول‌ها ي خورشيدي

سلول‌ها ي خورشيدي وسائلي هستند كه انرژي خورشيدي را مستقيماً به الكتريسته تبديل مي كنند، يا مستقيماً از طريق اثر فتوولتايي و يا به طور غيرمستقيم انرژي خورشيدي به گرما يا انرژي شيميايي تبديل مي كنند.

متداول‌ترين شكل خورشيدي سلول‌ها مبتني بر اثر فتو ولتايي هستند كه شامل دو لايه نيم رسانا مي باشد يك اختلاف پتانسيل بين لايه‌ها توليد مي شود. اين ولتاژ توليد يك شدت جريان در يك مدار بيروني توليد مي كند و بدين وسيله كار مفيد ايجاد مي شود.




تاريخچه سلولهاي خورشيدي

سلول‌هاي خورشيدي ميانه دهة‌ 1950 در دسترس بوده‌اند ولي، زماني كه دانشمند فرانسوي ، (بكرل) كشف كرد كه با تاباندن نور به برخي محلولهاي شيميايي ويژه يك جريان الكتريكي توليد مي شود. تحقيق علمي اثر فتوولتايي سال 1839 شروع شد،

در 1877 اين تاثير ابتدا در يك جامد فلزي مشاهده‌شد (در فلز سلنيوم). اين فلز سالهاي بسياري براي سنجش نور به كار رفته بود و فقط به مقادير خيلي كم توان داشت. يك درك عميق‌تر علمي، در سال 1905 توسط انيشتين و در سال1930 به وسيله اسكاتكي فراهم شد و لازم بود سلول‌هاي خورشيدي كارآمد ساخته‌شود. در سال 1954 يك سلول خورشيدي سيليسيمي كه 6% از انرژي خورشيد را به الكتريسيته تبديل مي كرد به وسيله پيرسون و فولر ساخته شد، اين نوع باطري از 1958در شاتل هاي فضايي به كار رفت.

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه این مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 9:32 ::  نويسنده : ahmad & saman

طریقه ساخت توربین بادی

تمامی عکس ها گویا هستند بنابراین احتیاج به توضیحی ندیدم

با این حال اگر توضیح بیشتری خواستید به منبع سایت سر بزنید 

A DC motor to be used as a generator in a wind turbine

Making wind turbine blades from PVC pipe

Finished wind turbine blades made from PVC pipe

برای مشاهده ادامه ی این موضوع و عکسهای بیشتر لطفا" به ادامه این مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 11 / 1390برچسب:, :: 9:31 ::  نويسنده : ahmad & saman

اجزاء داخلی توربین های بادی

 

 

 

انرژي باد نظير ساير منابع انرژي تجديد پذير، بطور گسترده ولي پراكنده در دسترس مي‌باشد. تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد.

از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود.

 

توربينهاي بادي چگونه كار مي كنند ؟

توربين هاي بادي انرژي جنبشي باد را به توان مكانيكي تبديل مي نمايند و اين توان مكانيكي از طريق شفت به ژنراتور انتقال پيدا كرده و در نهايت انرژي الكتريكي توليد مي شود. توربين هاي بادي بر اساس يك اصل ساده كار مي كنند. انرژي باد دو يا سه پره اي را كه بدور روتور توربين بادي قرار گرفته اند را بچرخش در مي آورد. روتور به يك شفت مركزي متصل مي باشد كه با چرخش آن ژنراتور نيز به چرخش در آمده و الكتريسيته توليد مي شود.

توربين هاي بادي بر روي برج هاي بلندي نصب شده اند تا بيشترين انرژي ممكن را دريافت كنند بلندي اين برج ها به 30 تا 40 متر بالاتر از سطح زمين مي رسند. توربين هاي بادي در باد هايي با سرعت كم يا زياد و در طوفان ها كاملا مفيد مي باشند

همچنين مي توانيد براي درك بهتر چگونكي عملكرد يك توربين بادي به انيميشني كه به همين منظور تهيه شده توجه كنيد تا با چگونگي چرخش پره ها٬ شفت و انتقال نيروي مكانيكي به ژنراتور و در كل نحوه عملكرد يك توربين بادي آشنا شويد.

توربينهاي بادي مدرن به دو شاخه اصلي مي‌شوند :


لطفا" برای مطالعه ی متن کامل به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان