با سلام. نرم افزاری که در این مطلب معرفی می کنیم به دلیل تخصصی بودن برای همه کاربران مناسب میباشد و برای خیلی از رشته های فنی مهندسی می تواند نقش یک ابزار ساده طراحی را بازی کند. این ابزار که EZ Schematics نام گرفته است نرم افزاری حرفه ای برای طراحی های الکترونیکی و مدارات الکتریکی است ؛ این ابزار که تقریبا تمامی قطعات و نماد های آن ها را در خود جای داده با کنار هم قرار دادن آن ها توسط کاربران می تواند یک مدار الکتریکی دقیق را ترسیم کند.

تمامی نماد ها از جمله دیودها ، مقاومت ها ، خازن ها و ... طوری در نرم افزار در نظر گرفته شده اند که کاربر بتواند به سادگی از آن ها بهره برده و البته بتواند مدل های مختلفی از آن ها را هم انتخاب کند ؛ برقرار ارتباط ها میان قطعات هم تنها با حرکت ماوس قابل ترسیم است همچنین این نرم افزار که تنها حدود 3.5 مگابایت حجم دارد به راحتی نصب و اجرا خواهد شد.

قابلیت های کلیدی نرم افزار:

- سهولت در استفاده از نرم افزار
- امکان سوئیچ کردن میان مدارات مختلف
- وجود انواعی از هر قطعه الکترونیکی
- امکان رسم و قرار دادن نقطه اتصال یا همان گره
- قابلیت اضافه کردن مقدار برای هریک از قطعات
- استفاده بسیار آسان از نرم افزار و حجم پائین
- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز 7

- و ...

حجم برنامه: 2.6 مگابایت

 

- طريقه فعالسازي : از کیجن برای تولید سریال نامبر استفاده کنید. دقت داشته باشید می بایست ابتدا کدی که در قسمت Registration Code قرار داده شده است را در کیجن وارد کرده و سپس سریال تولید شده را در نرم افزار وارد کنید تا نرم افزار کرک شود.

 

 

 



 

ماشين حساب حرفه اي يكي از نيازهاي مهندسان و كاربران رايانه مي باشد.داشتن يك ماشين حساب كه بتواند تمامي عمليات پيچيده رياضي و مهندسي را به خوبي انجام دهد و علاوه بر پيشرفته بودن داري حجم كم براي دانلود براي تمامي كاربران مي باشد. DreamCalc Professional Edition يك ماشين حساب فوق پيشرفته و حرفه اي ميباشد كه ميتونيد عمليات محاسبه اي شما را به صورت نمودار، نمايش هندسي و... نشان بدهد با اين نرم افزار ميتوانيد نمودار رسم كنيد بدون اينكه بطور دستي اين عمل را انجام دهيد. با اين نرم افزار احساس واقعه اي كشيدن نموارد با دست را تجربه كنيد، ترسيم گرافيكي نمودار در كمتر چند ثانيه و آماده شدن آن براي استفاده انجام كامل عمليات محاسباتي از جمله علمي كاربردي، آماري و سيستم برنامه ريزي مالي ميباشد. قابلت محاسبه عمليات پيچيده رياضي و برنامه نويسي و قابلت انجام محاسبات چندخطي به صورت كامل و دقيق ميباشد. اين نرم افزار عملیات محاسباتی شما را به دو صورت RPN (نشانه گذاری معکوس لهستانی) و algebraic input (نشانه گذاري جبري) انجام مي دهد. اين نرم افزار بیش از 260 تابع ( توابع جبری ،مثلثاتی،هایپربولیک،تاریخی،آماری،مالی و ...) را پشتیبانی می کند.

 


قابليتهاي كليدي نرم افزار DreamCalc Pro v4.5.0:

    • انجام محاسبات معادلات پيشرفته در سریعترین زمان
    • ارائه اشکال هندسی به صورت دو بعدی همراه با محاسبه معادله
    • حجم نسبتا پائین نسبت به کارایی بالا
    • محاسبه عمليات جبري و RPN
    • توانایی ذخیره و بازخوانی محاسبات
    • پوسته های زیبا و متعدد
    • قابلیت کمک کردن به تکمیل فرمول ها
    • قابلیت استفاده از صفحه کلید به منظور سریع تر شدن کارها
    • حالت مهندسی برای ماشین حساب
    • فرمت اعداد قابل تنظیم برای تمامی کشورها
    • حافظه ی داخلی ماشین حساب با داشتن چندین رجیستر
    • هزاران تابع رایاضی
    • قابلیت مخفی شدن در System Tray
    • پشتیبانی از Clipboard ویندوز
    • قابلیت استفاده از تاریخ و توابع آن در ماشین حساب
    • صفحه ای به صورت رول مانند برای نمایش خروجی
    • قابليت انجام مخاسبات چند خطي و انجام برنامه نويسي در محيط نرم افزار
    • سازگاری با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز ویستا و 7
    • و ...

حجم برنامه: 2.9 مگابایت

 

طريقه فعالسازي: پس از نصب نرم افزار محتويات پوشه Keygen را كپي كرده سپس فايل KeyMaker.exe را اجرا كرده و بر روي Pach كليك كنيد. فايل dreamcalc.exe را از طريق برنامه انتخاب كرده پس از كرك شدن نرم افزار را اجرا كرده و سريال نرم افزار را وارد نماييد.

 

 

 



اهمیت ترانسفورماتور به دلیل قیمت بالا و اهمیت رفع سریع عیوب ترانسفورماتور شامل آسیب ها به قسمت های سالم ترانسفورماتور ، خطر انفجار و آسیب کلی به ترانسفورماتور و افزایش عمر ترانسفورماتور و پیری عایق آنها از جمله مواردی است که باید با حفاظت های صحیح از آنها جلوگیری کرد .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 4.4 مگابایت
تعداد صفحات: 97 صفحه



ترانسفورماتور های جریان و نقش آن ها  در حفاظت ترانسفورماتور ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

شناخت دقیق و مطالعه روی دستگاه های اندازه گیری باعث دقت بیشتری در نحوه حفاظت و طراحی مدارات جهت حفاظت این دستگاه گران قیمت خواهد شد .

بنابراین در این بخش ضمن آشنایی با ترانسفورماتور های اندازه گیری و نقش آن ها در حافظت ترانسفورماتور مطالب مفیدی ارائه شده است .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.5 مگابایت
تعداد صفحات: 67 صفحه



تأثیر نصب سایبان بر عملکرد ترانسفورماتورهای توزیع در شرایط آب و هوایی اهواز

یکی از مشکلات مهم شبکه توزیع برق گرم شدن بیش ازحد ترانسفورماتورهای توزیع در هنگام تابستان و خراب شدن آنها میباشد. دوره عمر ترانسفورماتور به شدت تحت تأثیر افزایش درجه حرارت سیم پیچها و افزایش درجه حرارت روغن آن است. در محیط با دمای پایین و در ۶۰بار نامی، ترانسفورماتور میتواند عمر بسیار طولانی داشته باشد.

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.77 مگابایت
تعداد صفحات: 7 صفحه



جمعه 22 / 12 / 1390برچسب:, :: 12:5 ::  نويسنده : ahmad & saman

بر اثر اعمال ولتاژ به سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور هسته به حال اشباع رفته در نتیجه باعث افزایش رلوکتانس و به ندبال آن کاهش اندوکتانس مدار شده و نهایتا جریان قابل توجهی توسط ترانسفورماتور کشیده میشود ، این پدیده که به جریان هجومی مغناطیس کننده ترانسفورماتور ها معروف است ، درلحظات اولیه برقدار شدن از سال ها قبل به صورت یه مسئله در طراحی و استعمال رله های دفرانسیل ترانس ها مطرح بوده است ، زیرا دامنه بزرگ ها میتواند باعث قطع غیر لزوم مدار ترانس ها گردد . این جریان تنها در طرف اولیه ترانس ها اتفاق می افتد و باعث میشود که رله دیفرانسل آن را به صورت خطای داخلی ببیند . با تحلیل و آنالیز جریان هجومی درمیابیم که این جریان دارای هارمونی دومی میباشد که دامنه آن بیش از سایر هارمونیک های موجود است که با استفاده از وسایل تشخیص هارمونیک دوم میتوان در صورت برقدار نمودن ترانسفورماتور های قدرت از قطعی ناخواسته در آنها جلوگیری نمود. در سیستم های قدرت متناوب شکل موج ولتاژ و شار تقریبا به صورت توابعی سینوسی از زمان هست که در ادامه بحث به مشخصه و مدل کلی مدار مغناطیسی پرداخته شده است .

پارامتر های موثر بر جریان هجومی ، شامل سطح مقع آهن هسته ، تحریک اسمی ، تعداد دور ها ، ابعاد سیم پیچ ها ، مشخصه ورق های مغناطیسی ، شامل پسماند و اشباع ، شرایط آهن هسته و مقدار ولتاژ متناوب در لحظه کلید زنی


برای دانلود این مقاله ی مفید بر روی دریافت فایل کلیک نمائید

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 221 کیلوبایت
تعداد صفحات: 11 صفحه

 



جمعه 21 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش کشور درباره جدول زمانبندي آزمونهاي سال 1390- 1391


رديف

نام آزمون

تاريخ ثبت نام آزمون

تاریخ برگزاري

   

از تاریخ

تا تاریخ

 

1

آزمون دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته دانشگاه جامع علمي كاربردي

90/08/11

90/08/17

90/10/02

2

آزمون دوره هاي كارشناسي فراگير دانشگاه پيام نور

ثبت نام انجام شده

90/10/30

3

آزمون دوره هاي كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي ارشد ناپيوسته فراگير دانشگاه پيام نور

90/08/04

90/08/11

90/10/30

4

آزمون تحصيلات تكميلي (كارشناسي ارشد ناپيوسته داخل)91

90/08/17

90/08/25

90/11/26,27,28

5

آزمون سراسري سال 91

90/09/16

90/09/25

91/04/8,9,10

6

آزمون دكتري تخصصي سال 91

90/10/25

90/11/2

91/01/25

7

آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته سال 91

91/03/17

91/03/23

1391/06/2

 


جمعه 21 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

باتوجه به تنوع خطاها در ترانسفورماتور و ارزش اقتصادی و اهمیت آن در شبکه طیف گسترده ای از حفاظت های مختلف جهت ترانسفورماتور در نظر گرفته می شود که بطور معمول شامل موارد به شرح مقاله می باشد...

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 11.8 مگابایت
تعداد صفحات: 142 صفحه

 



جمعه 20 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:22 ::  نويسنده : ahmad & saman

این پایان نامه تحصیلی دوره کارشناسی برق بوده و موضوع آن بررسی عملکرد کلیدهای قدرت در پست های فشار قوی است . 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 3.6 مگابایت
تعداد صفحات: 142 صفحه
نویسنده: مرتضی کاظمی

 



جمعه 19 / 12 / 1390برچسب:, :: 11:14 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

یک شرکت انگلیسی با الهام از دانه های درخت چنار نسل جدیدی از توربینهای بادی دور از ساحل را عرضه کرده است که می تواند 10 مگاوات انرژی تولید کند.

این توربین بادی جدید که از نوع توربینهای بادی دور از ساحل و ویژه نصب شدن در دریا است را شرکت انگلیسی Wind Power با الهام از دانه های درخت چنار تولید کرده است.نمونه های اولیه این توربین بادی دور از ساحل غول پیکر به ارتفاع 130 متر هستند که در حالت باز بودن پره ها ارتفاع آنها به 270 متر می رسد. داربست این توربین کابلی بوده و بر روی سکویی که طول آن کمتر از 150 متر است، قرار می گیرد.
براساس گزارش گاردین، این ژنراتور جدید که در وسط دریا نصب می شود می تواند حداکثر 10 مگاوات انرژی تولید کند این میزان انرژی برای سه هزار خانواده کافی است

 

این توربین قرار است در سالهای 2013- 2014 وارد بازار شود.

 

دانه های درخت چنار به دلیل بالهای V مانندی که دارند به صورت مارپیچ روی زمین می افتند. در این پروژه محققان دانشگاه کرنفیلد، شرکت رولز رویس، بریتیش پترولیوم و شرکت شل نیز حضور دارند و در تلاشند تا میزان تولید انرژی این ژنراتور را به 20 مگاوات برسانند.

 

 

به تازگی "کریس هان"، وزیر انرژی انگلیس با تاکید بر اینکه هیچ پولی برای ساخت نیروگاههای هسته ای جدید وجود ندارد خواستار ساخت بزرگترین مراکز بادی در این کشور شد.

 

 



جمعه 19 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:33 ::  نويسنده : ahmad & saman

نرم افزاری جهت ارائه تمامی فرمول های مربوط به الکترونیک وقدرت است.

 

حجم فایل: 2.58 مگابایت



جمعه 17 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:30 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای بدست آوردن تعداد دور سیم پیچ در اولیه و ثانویه ترانسفورماتور های کوچک لازم است ابتدا حجم هسته انتخاب نموده و با کمک روابط ریاضی  و استفاده از منحنی مقدار چگالی جریان را بدست آورد . در این رابطه نرم افزار های مختلفی موجود دارد که بدون انجام محاسبات ، به کنک داده های ورودی تعداد دور سیم پیچ و قطر آن و همچنین مقدار آمپر مجاز و توان ترانسفورماتور بدست می آید .

حجم فایل: 1.03 مگابایت



جمعه 17 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

  درود خدمت همه دوستان


امیدواریم که از مطالب وبلاگ بهره های لازم رو برده باشید و تونسته باشید که به اطلاعات خودتون اضافه کنید.
اگه این وبلاگ مورد توجه شما قرار گرفته و ازش رضایت دارید برای حمایت از این وبلاگ میتونید در جشنواره وبلاگ برتر شرکت کرده و این وبلاگ رو بعنوان وبلاگ منتخب خودتون  انتخاب کنید.
برای شرکت در جشنواره و دادن رأی روی لوگوی جشنواره که در سمت چپ بالای صفحه قرار داره کلیک کنید و به قسمت "شرکت در جشنواره" بروید.
برای شرکت در جشنواره باید ایمیل خودتون رو وارد کنید بعدش فرم رأی براتون به ایمیل ارسال میشه و شما میتونید پنج وبلاگ رو انتخاب کنید که امیدوارم این وبلاگ یکی از انتخابهای شما باشه.
توجه داشته باشید نیازی به انتخاب استان و موضوع نیست و فقط نام نویسنده یعنی "ahmad & saman" و آدرس وبلاگ یعنی http://ahmadsaman.loxblog.com رو وارد کنید.
با تشکر از شما
 مدیریت وبلاگ




یک شنبه 12 / 12 / 1390برچسب:, :: 13:4 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

انواع تابلوها : تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته دیواری كه خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی باشند .


تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است .

تابلوی نیمه اصلی: اینگونه تابلو ها ی برق بلوك ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوی اصلی تغذیه می شود .

تابلوی فرعی: برای توزیع و كنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه- روشنایی و غیره به كار می رود و از تابلوی اصلی تغذیه می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 12 / 12 / 1390برچسب:, :: 14:46 ::  نويسنده : ahmad & saman

در حالت کلی و از دید کاربردی پست های فشار قوی را می توان در سه دسته کلی تقسیم بندی نمود :


1-     پست های بالا برنده ولتاژ Step Up Substation  
2-    پست های توزیع (کاهنده ولتاژ) Distribution Substation  
3-    پست های کلیدی Switching Substation

   
•         پست های بالا برنده ولتاژ Step Up Substation  
ولتاژ تولیدی ژنراتورها بعلت محدودیت هایی که در ساخت آنها وجود دارد محدود بوده و برای انتقال اقتصادی قدرتهای زیاد به فواصل طولانی لازم است که ولتاژ آنها افزایش یابد . بنابراین معمولاً در نیروگاههای بزرگ که از مراکز مصرف دور می باشند ، لازم است پستهایی به منظور تبدیل ولتاژ به ولتاژ بالاتر (که مقدار آن بستگی به فاصله و قدرت انتقالی دارد) احداث گردند . به این پست ها که وظیفه افزایش ولتاژ تولیدی را دارند پست های افزاینده می گویند .

•         پست های توزیع (کاهنده ولتاژ) Distribution Substation  
ولتاژ انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کنندگان بایستی در حد مطلوب کاهش داده شود تا بتواند قابل مصرف باشد ، این کاهش ولتاژ از طریق پست های کاهنده و یا پست های توزیع صورت می گیرد . ولی باید توجه داشت که کاهش ولتاژ از مقدار خیلی زیاد به مقدار خیلی کم از طریق ایستگاههای توزیع با قدرت کم اقتصادی نمی باشد و بنابراین لازم است که این ولتاژ در چند مرحله کاهش داده شود .

•         پست های کلیدی Switching Substation    
این پست ها در واقع هیچگونه تبدیل ولتاژی انجام نمی دهند بلکه فقط کارشان ارتباط خطوط مختلف شبکه به یکدیگر است . لازم به تذکر است که ممکن است پست هایی در شبکه وجود داشته باشند که ترکیبی از هر یک از پست های فوق باشند . بعنوان مثال قسمتی از پست نیروگاهی می تواند با کاهش ولتاژ عمل توزیع را نیز انجام دهد و یا در پستی علاوه بر انجام عمل ارتباط خطوط مختلف عمل تبدیل یا کاهش ولتاژ نیز صورت بگیرد .


پستها از نظر کلی و موقعیت قرار گرفتن تجهیزات به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از :


1-     پست های باز (بیرونی) Outdoor

پست های باز ، پست هایی هستند که تجهیزات فشار قوی آنها در محوطه باز قرار دارند و مستقیماً در معرض تغییرات شرایط جوی غیر قابل کنترل می باشند .

انواع پست های باز :
- پست های معمولی Conventional Substation
- پست های گازی Gas Insulated Substation (GIS)
- پست های هوایی Pole Mounted Substation

پست های معمولی :
پست هایی هستند که عایق ، بین فازها و قسمت های برقدار با زمین هوای آزاد می باشد پس بنابراین لازم است فواصل معینی بین قسمتهای برقدار برقرار باشد و علاوه بر آن برای ایمنی افرادی که در محوطه پست عبور و مرور می کنند ، فواصل مشخص و معینی بین تجهیزات با زمین در نظر گرفته شود . در پست های معمولی تجهیزات مستقیماً در معرض عوامل جوی از قبیل آلودگی و غیره می باشند . این پست ها در مواقعی که با محدودیت هایی از قبیل زمین ، آلودگی و غیره روبرو نیستیم کاربرد داشته و اقتصادی ترین نوع پست ها در ولتاژهای بالا می باشند .

پست های گازی GIS :
پست هایی هستند که قسمت های برقدار تجهیزات (بخصوص تجهیزات سوئیچگیر) در داخل محفظه های فلزی پر شده از گاز SF6 قرار دارند . این محفظه فلزی دارای پتانسیل صفر (زمین) بوده بنابراین رعایت فواصل مشخص الزامی نیست . لازم به تذکر است که SF6 گازی دارای خاصیت عایقی بسیار خوبی در فشارهای بالا بوده و معمولاً در پست های فشار قوی نقش بسیار عمده ای در جهت کاهش ابعاد و همچنین بی اثر نمودن آلودگی های محیط به عهده دارد . در مواردی خاص مانند محدودیت فضا در نصب می توان این پست ها را به صورت خاص و Outdoor نصب نمود .

پست های هوایی :
کاربرد پست های توزیع (هوایی) در ولتاژهای 20 کیلوولت به پایین و با قدرت کم می باشد که معمولا در نقاط شهری و یا روستاها بر روی تیرهای برق نصب می گردند و با هزینه بسیار کمی نیز احداث می گردند و عمده ترین تجهیزات آنها ترانسفورماتورها می باشند .

2.       پست های بسته (داخلی) Indoor

پست های داخلی پست هایی هستند که تمام تجهیزات فشار قوی آنها (که در اکثر آنها معمولا ترانسفورماتورهای قدرت در فضای آزاد نصب می شوند) در محوطه پوشیده قرار دارند .
اصولا کلمات indoor و outdoor در مورد اکثر تجهیزات فشار قوی بکار برده می شود و در واقع معرف نحوه کاربرد وسیله مزبور از نظر نصب در فضای آزاد و یا بسته می باشد . بدیهی است که تجهیزات outdoor بایستی دارای شرایط ویژه ای از نظر شرایط جوی محیط (درجه حرارت ، آلودگی و ...) باشند که لزوماً تجهیزات indoor دارای چنین ویژگیهایی نمی باشند .


انواع پست های بسته (Indoor) :
- پست های گازی GIS
- پست های معمولی Conventional

پست های گازی :
در بعضی از مناطق که به عللی از قبیل کمبود جا و یا آلودگی بیش از حد (مناطق ساحلی) امکان احداث پست های معمولی نمی باشد ، از پست های گازی استفاده می شود . همانطوری که قبلا هم اشاره شد در این پست ها   قسمت های برقدار در محفظه های فلزی پر شده از گاز قرار دارند ضمناً تجهیزات نسبت به یکدیگر و یا زمین کاملا ایزوله نصب می گردند .
این پستها ممکن است بصورت رو زمینی و یا زیر زمینی نیز طراحی شوند . در کشورهایی که زمین از ارزش      فوق العاده بالایی برخوردار است مثل کشور ژاپن ، این پستها در طبقات زیرین ساختمان های بزرگ قرار می گیرند و ترانسفورماتورهای آنها از سیستم خنک کنندگی آبی استفاده می نماید .

پست های معمولی :
پست هایی هستند با ولتاژ پایین (تا حدود 63 کیلوولت) که برای جلوگیری از افزایش اثرات آلودگی محیط و محدودیت های شهری بصورت بسته احداث می شوند . این پست ها تا ولتاژ 132 کیلوولت نیز وجود دارد ولی باید توجه داشت که در ولتاژهای بالا به لحاظ بزرگ شدن ابعاد ، هزینه ایجاد ساختمان زیاد بوده و معمولا اقتصادی  نمی باشد . این پستها در ولتاژهای پایین به صورت های کیوسکی ، زیرزمینی و غیره نیز وجود دارند .



یک شنبه 11 / 12 / 1390برچسب:, :: 14:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

ساختمان يك خط انتقال نمونه
اكثر خطوط انتقال ، هوايي مي باشند زيرا خطوط زميني براي انتقال به فواصل زياد بسيار گران تمام مي شوند . هاديهاي خطوط هوايي به وسيله برج هاي مشبك فولادي ( دكل ) يا پايه هاي چوبي ، جهت عايق نمودن هاديها از زمين در هر نوع شرايط جوي و جلوگيري از تماس اتفاقي مي باشد . استفاده از پايه هاي بلند اين امكان را مي دهد تا از اسپان هاي بلند و در نتيجه تعداد پايه هاي كمتري استفاده كرد .
اندازه يا طول مقره بستگي به ولتاژ خط دارد . هرچه ولتاژ قويتر باشد بايستي طول زنجيره مقره بلندتر باشد . هادي ها معمولا از آلومينيوم رشته اي با هسته فولادي است . آلومينيوم هادي خوبي براي الكتريسيته است ، و هسته فولادي موجب مقاوم شدن هادي مي شود . يك هادي مقاوم وسبك را مي توان با فلش (شكم) كمتر در اسپان هاي بلند استفاده نمود .

 

 

 

 


ولتاژ خط انتقال
نيروي الكتريكي در نيروگاه ها 13800 ولت تا 24000 ولت توليد مي شود . يك ايستگاه ترانسفورماتور افزاينده بعد از نيروگاه ولتاژ را تقويت مي كند تا با بازده بالا انتقال يابد . ولتاژهاي توليدي در نيروگاه تا ولتاژهاي معمول خط انتقال يعني 123000 ولت ، 230000 ولت ، 400000 ولت ، 500000ولت و 765000 ولت افزايش مي يابد . به عنوان يك قاعدﮤ كلي ، اگر ولتاژ 2 برابر گردد انرژيي كه ميتوان انتقال داد بدون افزايش تلفات خط ، چهار برابر مي شود .
در خطوط فشار قوي ( EHV ) مانند مدارهاي 500 كيلو ولت از هادي هاي باندل كه 2 ، 3 يا 4 هادي به وسيله اسپيسر دمپر به يك ديگر متصل مي گردند استفاده مي شود باندل نمودن هادي ها باعث جلوگيري از مشكلات ولتاژ فشار قوي مي گردد . در هر صورت ظرفيت افزايش يافته هادي علاوه بر ولتاژ فشار قوي اجازه مي دهد يك خط 500 كيلو ولت تك مداره تا معادل 8 مدار 230 كيلو ولت انرژي حمل نمايد.

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


در این پست مدارات فرمان و قدرت  رشته برق صنعتی همراه با توضیحات و نقشه های مدار قرار گرفته. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره. موفق باشید....
 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 475 کیلوبایت
تعداد صفحات: 17 صفحه


در این پست جزوه ی درسی سیم پیچی ترانسفورماتور دانشگاه قرار داده شده است. امیدواریم مفید واقع بشه.

نام استاد : مهندس خالقی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

آموزشکده فنی سماء ابهر

 

نیمسال تحصیلی 85

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 400 کیلوبایت
تعداد صفحات: 9 صفحه


در این پست قصد داریم جزوه ی درسی سيم پيچی ماشين ac را قرار دهیم. امیدواریم مفید واقع شود.
نام استاد : مهندس بيگدلی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
نيمسال تحصيلی 86

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 313 کیلوبایت
تعداد صفحات: 10 صفحه


یک شنبه 9 / 12 / 1390برچسب:, :: 13:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

در این پست قصد داریم جزوه ی درس آزمایشگاه هيدروليک و پنوماتيک را قرار دهیم.
نام استاد : مهندس حسينی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 269 کیلوبایت
تعداد صفحات: 12 صفحه


پنج شنبه 9 / 12 / 1390برچسب:, :: 19:35 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

 

 

مقدمه

از مهمترین منابع استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ، ساخت راکتورهای هسته‌ای جهت تولید برق می‌باشد. راکتور هسته‌ای وسیله‌ای است که در آن فرآیند شکافت هسته‌ای بصورت کنترل شده انجام می‌گیرد. در طی این فرآیند انرژی زیاد آزاد می‌گردد به نحوی که مثلا در اثر شکافت نیم کیلوگرم اورانیوم انرژی معادل بیش از 1500 تن زغال سنگ بدست می‌آید. هم اکنون در سراسر جهان ، راکتورهای متعددی در حال کار وجود دارند که بسیاری از آنها برای تولید قدرت و به منظور تبدیل آن به انرژی الکتریکی ، پاره‌ای برای راندن کشتیها و زیردریائیها ، برخی برای

تولید رادیو ایزوتوپوپها و تحقیقات علمی و گونه‌هایی نیز برای مقاصد آزمایشی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در راکتورهای هسته‌ای که برای نیروگاههای اتمی طراحی شده‌اند (راکتورهای قدرت) ، اتمهای اورانیوم و پلوتونیم توسط نوترونها شکافته می‌شوند و انرژی آزاد شده گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد کرده و بخار حاصله برای چرخاندن توربینهای مولد برق بکار گرفته می‌شوند.
 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:26 ::  نويسنده : ahmad & saman

ترانسفورماتورها یكی از مهمترین عناصر شبكه های انتقال و توزیع هستند . در ترانسفورماتورها انرژی الكتریكی در مس سیم پیچها ، آهن هسته ، تانك ترانس و سازه های نگهدارنده بصورت حرارت تلف می شود. حتی در زمانیكه ترانسفورماتور بدون بار است ، در هسته تلفات بی باری (NLL) بوجود می آید. در نتیجه مطالعات و بررسیهای انجام شده ، در 50 ساله اخیر محققان موفق شده اند با صرف هزینه ای دو برابر برای هسته ، تلفات بی باری را به یك سوم كاهش دهند. اخیراً با جایگزینی فلزات بیشكل و غیر بلوری (Amorphous) بجای آهن سیلیكونی درهسته ترانسفورماتورهای توزیع با قدرت نامی كوچكتر از 100 KVA ، تلفات بی باری باز هم كاهش یافته است . این كار هنوز در مورد ترانسفورماتورهای بزرگ با قدرت نامی بزرگتر از 500KVA انجام نشده است . اگرچه برای هر ترانسفورماتور ، 1 درصد توان نامی آن بعنــوان توان تلفـاتی در نظر گرفتـه می شود، اما باید توجه داشت كه آزاد سازی بخش كوچكی از این تلفات در طول عمر ترانسفورماتور صرفه جوئی كلانی به همراه خواهد داشت . در ترانسفورماتورهای قدرت معمول ، تقریباً 80% از كل تلفات ، مربوط به تلفات بارداری ترانسفورماتور (LL) است كه از این 80% ، سهم تلفات اهمی سیم پیچها 80 % بوده و 20 % دیگر مربوط به تلفات ناشی از جریانهای فوكو و شارهای پراكنده است . لذا تلاشهای زیادی جهت كاهش تلفات بارداری صورت می گیرد.

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman


مقدمه :

امروزه در بین كشورهای صنعتی ، رقابت فشرده و شدیدی در ارائه راهكارهایی برای كنترل بهتر فرآیندهای تولید ، وجود دارد كه مدیران و مسئولان صنایع در این كشورها را بر آن داشته است تا تجهیزاتی مورد استفاده قرار دهند كه سرعت و دقت عمل بالایی داشته باشند. بیشتر این تجهیزات شامل سیستم‌های استوار بر كنترلرهای قابل برنامه‌ریزی (Programmable Logic Controller) هستند. در بعضی موارد كه لازم باشد می‌توان PLCها را با هم شبكه كرده و با یك كامپیوتر مركزی مدیریت نمود تا بتوان كار كنترل سیستم‌های بسیار پیچیده را نیز با سرعت و دقت بسیار بالا و بدون نقص انجام داد.
قابلیت‌هایی از قبیل توانایی خواندن انواع ورودی‌ها (دیجیتال ، آنالوگ ، فركانس بالا...) ، توانایی انتقال فرمان به سیستم‌ها و قطعات خروجی ( نظیر مانیتورهای صنعتی ، موتور، شیر‌برقی ، ... ) و همچنین امكانات اتصال به شبكه ، ابعاد بسیار كوچك ، سرعت پاسخگویی بسیار بالا، ایمنی ، دقت و انعطاف پذیری زیاد این سیستم‌ها باعث شده كه بتوان كنترل سیستم‌ها را در محدوده وسیعی انجام داد.

 

 

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 

 

 




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

 

خطوط انتقال *VSC یا خطوط انتقال با مبدلهای منبع ولتاژی امروزه واقعیت و تحقق یافته و همچنان كه جنبه های خاصی از آن كاربرد می یابد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اولین سیستم انتقالVSC تحت عنوان طراحی خطوط HVDC سبك توسط شركت ABB ساخته شده است. خود مبدلهای منبع ولتاژی دارای كاربرد در كنترل ادوات FACTS و UPFC بوده است. اما چنانچه مبدلهای منبع ولتاژی بهمراه خطوط DC و یا كابل استفاده گردند تشكیل خطوط VSC را خواهند داد. در خطوط VSC همراه با كابل، چون در VSC از دیود با هدایت یكسو استفاده میگردد، لذا ولتاژDC در كابل نمی تواند هرگز جهت پلاریته خود را تغییر دهد. این ویژگی باعث می شود كه مشكل بارهای الكتریكی با قیمانده در فضای داخل كابلهای از بین رفته و نتیجتا مجاز به كاهش قدرت عایقی آنها شده كه این خود اجازه استفاده از فرآیند مفصل بندی در كابلها را میدهد. ویژگیهای فوق سبب كوچك، سبك و ارزان شدن كابل ها می گردند.

 

 

در خطوط VSC ولتاژ متوسط، میتوان كابلهای سبك و كوچك را در زیرزمین قرار داد. در گزارش اخیر IEEE كاربرد جالبی از خطوط VSC بین شهرهای New South Wales و Queensland در كشور استرالیا گزارش شده است. چون خطوط بصورت كابل زیرزمینی می باشند دارای مسائل محیطی كمتری در مقایسه با خطوط هوائی خواهند بود. در گزارش پروژه Directlink تأسیس یك خط VSC بظرفیت 180 مگا ولت آمپر با كابل زیرزمینی در سال 1999 توسط شركت ABB گزارش شده است. خطوط VSC نیز بطور ذاتی دارای خاصیت و ویژگی های ادوات FACTS بشرح زیر می باشند. 1- توانائی كنترل مستقل ولتاژ AC در هر یك از شینهای دو سر خط 2- با كنترل سریع توان میتواند برای افزایش میرائی نوسانات الكترومكانیكی توان در شبكه های AC استفاده گردد. 3- طرف انتهائی خطوط VSC میتواند صرفا بار الكتریكی بدون شبكه و ژنراتور باشد در اینصورت مبدلهای VSC میتوانند بار را با یك ولتاژ AC تحت یك دامنه و فركانس تعریف شده تغذیه نمایند. * Voltage Sourced Convertor با یك چنین مزایائی چنانچه هزینه و قیمت خطوط VSC قابل قبول باشد میتوانند در شبكه های ولتاژ متوسط بخوبی بكار گرفته شوند. بنابراین خطوط VSC میتوانند بعنوان عامل تقویت و ثبات سنكرونیزاسیون شبكه عمل نمایند. در یك VSC عناصر كلیدزنی یا از نوع GTO و یا TGBT می باشند كه بصورت روشن / خاموش كار كرده و میتوانند براساس الگوریتم PWM كنترل شوند. این الگوریتم میتواند در جهت حذف و یا كاهش هارمونیكی عمل نماید. با اعمال الگوریتم PWM در اینصورت حداقل 4 متغیر از خط VSC می باید كنترل شود. چنانچه در انتهای خط منبع ولتاژ ac وجود نداشته باشد در اینصورت ولتاژ و فركانس آن قابل كنترل می باشد. اما چنانچه در انتهای خط منبع ولتاژ ac وجود داشته باشد در اینصورت مبدل های VSC ولتاژ ac انتهائی را كنترل می نمایند. با بكارگیری خطوط VSC ویژگی سنكرونیزاسیون در شبكه های ac منتفی خواهد شد. از دیگر ویژگی های خطوط VSC در مقایسه با خطوط معمولی افزایش ضریب میرائی نوسانات الكترومكانیكی در شبكه ها می باشد. در حقیقت خطوط VSC نوعی از كنترل كننده های FACTS بوده كه قادر هستند ولتاژ AC شینهای ابتدا و انتهائی، توان انتقالی از خط، درجه سنكرونیزاسیون و ضریب میرائی نوسانات را كنترل نمایند.



دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 17:1 ::  نويسنده : ahmad & saman



من خودم هنوز مهندس نشدم اما همه مهندسارو دوست دارم واین جمله رو بهشون تقدیم میکنم :
"برای مهندسین بن بستی وجود ندارد، آنان یا راهی خواهند یافت٬ یا راهی خواهند ساخت..."
 5  اسفندماه« روز مهندس» بر شما مهندس عزیز مبارک باد.

احمد و سامان



دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

کابل وسیله‌ای است که از دو یا چند سیم هادی الکتریکی تشکیل شده و معمولاً در غلاف محافظی قرار دارد و برای انتقال برق بکار می‌رود.

مهم‌ترین و بیشترین عایقی که در ساختمان کابلها بکار میرود P.V.C (پلی وینیل کلراید) است که پرتو دور یا پلاستیک نامیده می‌شود. P.V.C عایقی غیر قابل اشتعال است و این مزیت خوبی در کابلها میباشد. دارای انعطاف پذیری زیادی میباشد و تنها عیب أن این است که در درجه حرارت حدود صفر و زیر صفر از أن نمیتوان برای عملیات کابل کشی مورد استفاده قرار داد. مواردی مانند ارزانی تولید انبوه و سادگی ساخت باعث شده که بیش از ۹۰ درصد کابلهای فشار ضعیف از این عایق درست شوند.

نوعی عایق دیگر بنام PET (پلی اتیلن) برای کابلها بکار میرود که آتشگیر بوده و در مکانهای اختصاصی بکار میرود.

در بعضی از کابلها از عایق لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد زیادی ندارد..

 

هادی کابل‌ها از جنس مس و یا آلومینیوم میباشند. در صورتیکه بخواهیم از کابلی با هادی آلومینیوم برای کابل کشی هوایی استفاده کنیم باید یک رشته آن فولاد باشد.

برای شناسائی کابلها از حروفی استفاده می‌شود که روی کابلها نوشته شده است. برخی از این حروف طبق استاندارد آلمان V.D.E بشرح زیر میباشد:

 

N کابل با هادی مسی

 

NR کابل با هادی ألومینیوم

 

Y علامت عایق پرتو دور میباشد

H علامت ورق متالیزه میباشد

 

T سیم تحمل کننده در کابل کشی هوایی

R حفاظت فولادی نواری شکل

 

Y روکش کمربندی پرتو دور

R هادی دایره ای شکل میباشد

E هادی یک رشته و دایره‌ای میباشد

M هادی چند رشته

S هادی بشکل مثلث



دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

رله چیست؟؟
حفاظت تجهیزات و دستگاه های سیستم قدرت در مقابل عیوب و اتصالیها ، به وسیله كلید قدرت انجام می گیرد قبل از اینكه كلید قدرت بتواند باز شود ، سیم پیچی عمل كنندة آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله های حفاظتی انجام می پذیرد . رله به دستگاهی گفته می شود كه در اثر تغییر كمیت الكتریكی مانند ولت و جریان و یا كمیت فیزیكی مثل درجه حرارت و حركت روغن ( در رله بوخهولس ) تحریك شده و باعث به كار افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار به وسیله كلید قدرت ( در سیستم تولید و انتقال و توزیع ) یا دژنكتور می گردد .

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 4 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:56 ::  نويسنده : ahmad & saman

PLC Power Line Carrier


شرح كار
PLC
در سیستمهای PLC اطلاعات ارسالی به صورت Single Side-Band (SSB) مدوله شده و در پهنای باند Khz 4 ارسال میگردد.بسته به نوع كاربرد پهنای باند Khz 4 به كانالهای فرعی تقسیم شده و در هر كانال ، اطلاعات مربوط به یك سیگنال گنجانیده میشود.

كاربردهای مختلف سیگنالهای PLC

1- ارتباط تلفنی : در شبكه های مخابراتی شركتهای برق منطقه ای كه شامل تعدادی مركز تلفن در پستهای كلیدی ومهم شبكه فشارقوی می باشد.برای ارتباط میان مراكز تلفنی عمدتاً از كانال PLC استفاده میشود. همچنین از این كانال برای ارتباط تلفنی میان مشتركین با مراكز تلفنی كه عمدتاً پستهای فاقد مركز تلفنی اند استفاده میشود.
2- تلگراف و پست تصویری : در شبكه های فشارقوی میتوان جهت اعمال مدیریت عملیاتی مناسب از دورنویسها استفاده نمود. سرعت ارسال معمولاً بین 50الی 79 Bd بوده ، در پست تصویری بالاتر است.....

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 4 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:55 ::  نويسنده : ahmad & saman

یكی از ایده های جدید تولید انرژی، انتقال انرژی خورشیدی از سطح ماه بصورت بی سیم است. اصول اولیه این طرح توسط دكتر دیوید كریسول (Dr. David Criswell) محقق دانشگاه هوستون تگزاس و مدیرمؤسسه Space Systems Operations ارائه شده است. بر اساس این طرح، ابتدا مجموعه ای بسیار وسیع از سلولهای خورشیدی بر سطح ماه (كه همیشه به طرف زمین است) قرار داده میشوند تا نور خورشید را به انرژی الكتریكی تبدیل كنند. سپس انرژی الكتریكی حاصله به یك فرستنده مایكروویو ارسال میشود تا به امواج رادیویی در فركانس 2.5 گیگاهرتز تبدیل شده و از آنجا بوسیله آنتنهای با پهنای بیم    (beam) بسیار باریك بطرف زمین ارسال گردد. در سطح زمین این امواج الكترومغناطیسی پر قدرت بوسیله آرایه های بسیار بزرگ (very large array) از آنتنهای مایكروویو دریافت شده و دوباره به انرژی الكتریكی تبدِل میشوند. همچنین بخشی از این امواج توسط ماهواره های مخصوصی كه در اطراف كره زمین قرار خواهند گرفت به نقاط دیگر كره زمین كه در دید مستقیم ماه نمی باشند منعكس میشوند.
در واقع تبدیل انرژی الكتریكی به امواج الكترومغناطیسی این امكان را میدهد تا انرژی بصورت بی سیم از یك نقطه به نقطه دیگر منتقل شود و در نقطه مقابل پس از دریافت امواج الكترومغناطیسی با انجام عمل عكس، انرژی ااكتریكی مجدداً تولید گردد (به این روش اصطلاحاً
power beaming میگویند).

 


 

 

 

 

 

 

 

تقریباً اساس تمام سیستمهای انتقال برق بدون سیم بر همین پایه استوار است. البته واضح است كه بازدهی چنین سیستمهایی در مقایسه با انتقال برق در خطوط برق بسیار پایین است چون مقدار زیادی از انرژی در تبدیل برق به امواج الكترومغناطیسی و بالعكس تلف میشود و بعلاوه مقداری ازانرژی موجود در امواج نیز در فرایند تشعشع وانتقال در محیط (اتمسفرزمین) به هدر خواهد رفت. بااین وجود، دكتر كریسول در مقالات مختلفی كه ارائه كرده ( منجمله مقاله 1 و مقاله 2) بصورت تحلیلی به این مسائل اشاره كرده و با محاسبات مختلف ادعا نموده است كه میزان انرژی تولید شده با احتساب تمام این تلفات و مخارجی كه صرف ساخت و نصب تجهیزات خواهد شد باز مقرون به صرفه خواهد بود و تنها به كسری از یك سنت برای تولید یك كیلو وات بر ساعت برق خواهد رسید. البته دانشمندان ناسا نیز ایده های مشابهی مثل قرار دادن مجموعه ای از سلولهای خورشیدی و یا حتی صرفاً صفحه های منعكس كننده نور در مدار كره زمین ارائه كرده اند كه بحث بر سر اینكه كدام روش مناسبتر است هنوز ادامه دارد.

 

 



دو شنبه 4 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:53 ::  نويسنده : ahmad & saman


ذخیرۀ انرژی الكتریكی با كیفیت بالا مقصود اصلی علمگرهای سیستم قدرت است . تخمین دقیق و دستیابی سریع به پارامترهای سیستم قدرت مانند فركانس و فازورهای همزمان شده، از اهداف ضروری است . این پارامترهای سیستم، از ایستگاهها و مكانهای مختلف خط انتقال گردآوری شده و سپس به یك واحد مركزی فرستاده می شوند . واحد مركزی داده را تجزیه و تحلیل كرده و سپس فرمانهای مخصوص را به واحدهای معین شده هدایت می كند . 

 یك نشانۀ زمان برای جمع آوری همۀ اطلاعات از منابع پخش كننده خارجی برای پیش بردن كنترل همزمان سیستم مورد نیاز است . منبع همزمانی ممكن است محلی یا سراسری باشد . نشانۀ زمان می تواند به محلهای دیگر توسط روش بی سیم، از طریق یك اتصال مستقیم مانند یك سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) ، اینترنت، یا كانالهای ارتباطی سیم دار فرستاده شود .

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:51 ::  نويسنده : ahmad & saman

مقدمه

یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار می‌کنند، هم وجود دارند
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک موتور استوانه‌ای ، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین از محور روتور به روتور اعمال می‌شود، می‌گردد.
اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده می‌شود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشین ، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند....

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الكتریكی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الكتریكی كه حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.


دلایل اصلی كه روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشكل می نمایند عبارتند از:
- افزایش ذرات معلق در روغن
- وجود آب به مقدار زیاد در روغن
- وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

 سيستم هاي قدرت با سطح ولتاژ 1000 kv بالاترين سطح ولتاژ بكاررفته براي انتقال قدرت توسط خطوط انتقال هوايي طويل مي باشند. در اين سيستم ها، ترانسپوزه نمودن هاديهاي خطوط 1000 kv بواسطه مشكلات عايقي امكان پذير نبوده و لذا اين خطوط از نظر ساختاري نامتقارن مي باشند. بنابراين براي تحليل رفتار نامتقارن اين خطوط برخلاف خطوط ترانسپوزه شده و متقارن نمي توان از ابزار مولفه هاي متقارن استفاده نمود. همچنين چون عدم تقارن ولتاژ و جرياني كه در اين خطوط ايجاد مي شود منشاء گرمايش ژنراتورها و ترانسفورماتورها ميگردد، بنابراين يافتن راه حلهائي براي متعادل نمودن عملكرد اين خطوط ضروري و لازم مي باشد.

از طرفي ديگر چون عدم تعادل اينگونه خطوط طويل با حجم بسيار بالاي توان ميتواند بر عملكرد كل سيستم قدرت تأثير سوء داشته باشد لذا مطالعه و بررسي آنها ضروري است.
 
 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:14 ::  نويسنده : ahmad & saman


شبكه هاي توزيع در اكثر كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم با استفاده از هادي هاي لخت اجرا مي شوند. اين در حالي است كه مصرف كنندگان انرژي الكتريكي در كشورهاي پيشرفته بويژه در طي چند دهه اخير شاهد روند رو به رشد استفاده از انواع خطوط هوائي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي مي باشند.
رايج ترين انواع خطوط هوايي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي عبارتند از :
1-هادي روكش دار Covered Conductor ( CC )
2-هادي با روكش ضخيم Covered Conductor Thick ( CCT )
3-كابل باندل هوايي ( كابل خودنگهدار Self-suppporting Cable ) در دو نوع با پوشش فلزي و با پوشش غيرفلزي
( يا به اختصارABC ) Metallic/Non-Metallic Screened Aerial Bundlled Cable ( M/NMSABC )
4-كابل هوايي فاصله دار Aerial Spacer Cable ( ASC )

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان