یک شنبه 30 / 6 / 1391برچسب:, :: 18:13 ::  نويسنده : ahmad & saman

در حال حاضر لوازم برقی خانگی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان برق در بخش خانگی هستند که طبعا تاثیر بسزایی در هزینه‌های برق خانواده‌ها دارند؛ بنابراین در انتخاب و خرید وسایل برقی، اطمینان از ایمنی، کیفیت، کمیت در بازدهی و میزان مصرف انرژی دستگاه‌های موردنظر با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند برای مصرف‌کنندگان دارای اهمیت و ضرورت بسیاری است
در انتخاب و تهیه کالا خصوصا وسایل برقی توجه به مواردی چون شکل ظاهری، مدل، کارخانه سازنده و تکنولوژی ساخت، شرط‌های لازم در انتخاب یک کالا محسوب می‌شوند اما توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژی از شرط‌های ضروری در انتخاب و تهیه وسایل برقی خانگی است. چون این علائم اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه ایمنی؛ بازدهی و میزان مصرف انرژی وسایل برقی با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. 


معرفی برچسب 7رنگ:
یکی از موارد مهمی که در سال‌های اخیر مورد تاکید قرار گرفته، مشخص کردن ملاک‌هایی برای مصرف انرژی کلیه وسایل انرژی بر خانگی است که کارخانه‌های سازنده وسایل خانگی ملزم به رعایت آن هستند. حاصل این کار تهیه و تدوین برچسبی بود تحت عنوان برچسب انرژی یا برچسب کارآیی انرژی.
برچسب انرژی چیست؟

برچسب انرژی امروزه در اغلب کشورهای جهان وجود دارد و برچسبی است که روی وسایل مصرف‌کننده انرژی نصب می‌شود و مصرف‌کننده را با میزان کارآیی و مصرف انرژی آن وسیله آشنا می‌کند. همچنین اطلاعات مشترک در همه وسایل و اطلاعات اختصاصی مربوط به هر وسیله انرژی بر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.
در حال حاضر وقتی برای خرید وسایل برقی و گازی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنید برچسب انرژی را روی وسایل مشاهده می‌کنید. برچسب انرژی دارای قسمت‌های مختلفی است و هر قسمت نشان دهنده اطلاعاتی در خصوص دستگاه مربوطه است.
بخش‌های اول تا سوم برچسب در تمامی وسایل انرژی بر خانگی (که دارای برچسب انرژی باشند) مشترک و به‌ترتیب نشان‌دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است.
بخش چهارم بر چسب انرژی که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است از 7 فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G‌ درج شده تشکیل شده است که هر حرف و هر فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است.
حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارآیی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارآیی دستگاه است. بنابراین هر چه رتبه دستگاه بیشتر باشد کارآیی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند بیشتر است.
برچسب انرژی در واقع به خریدار کمک می‌کند که در هنگام خرید، وسیله‌ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی کمتر و کارآیی بیشتری داشته باشد.
به عنوان مثال وقتی خریداری برای خرید یک یخچال فریزر به فروشگاهی مراجعه می‌کند و با دو مدل یخچال که از هر جهت مشخصات یکسانی دارند روبه‌رو می‌شود، در این شرایط اگر یکی از یخچال‌ها رتبه B داشته باشد و دیگری رتبه C مسلما آن یخچالی که رتبه B دارد انتخاب خوبی برای خرید است، چون مصرف برق کمتری دارد. توجه داشته باشید که در یخچال و فریزرها به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی حدود 14درصد صرفه‌جویی در مصرف برق صورت می‌گیرد.
مهم است که بدانید استاندارد برچسب انرژی برای یخچال، یخچال فریزرهای خانگی، ماشین لباسشویی، کولر آبی، کولر گازی، اتوی برقی و سایر وسایل برقی کوچک آشپزخانه تدوین شده است.  


فواید استفاده از برچسب انرژی : 
استفاده از برچسب انرژی مزایا و فواید گوناگونی برای مصرف‌کنندگان این گونه وسایل دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- انتخاب درست و آگاهانه مردم در هنگام خرید وسایل برقی خانگی
- آشنا ساختن مصرف کنندگان با میزان کارایی و بازدهی وسایل برقی خانگی
- بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی
-کاهش هزینه انرژی مصرفی در خانواده‌ها
- کاهش آلودگی محیط‌زیست
- ارائه اطلاعات اختصاصی ویژه هر وسیله برقی
- ارائه اطلاعات مشترک در مورد وسایل برقی شامل علامت تجاری، نام شرکت سازنده، مدل دستگاه و نشان استاندارد.
در حال حاضر 100درصد از خانواده‌های شهری و 90درصد از خانواده‌های روستایی از خدمات شبکه برق در کشور استفاده می‌کنند. با توجه به افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش مشترکین برق و استفاده عموم مردم از وسایل انرژی‌بر خانگی تعداد این وسایل روز به روز در خانواده‌ها در حال افزایش است؛ بنابراین توجه به مرغوبیت، بازدهی مفید، میزان مصرف انرژی در وسایل انرژی‌بر و همچنین توجه به طراحی، ساخت مناسب و منطبق بر استانداردهای معتبر و بهینه جهانی باید مورد توجه تولیدکنندگان این وسایل قرار گیرد. از طرف دیگر اطلاع از نحوه استفاده درست از وسایل انرژی‌بر و توجه به میزان کارایی و مصرف انرژی آنها نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه مصرف‌کنندگان باشد.



یک شنبه 29 / 6 / 1391برچسب:, :: 18:8 ::  نويسنده : ahmad & saman

       تپچنجر (tap chenger):     

 می دانیم که با تغییر تعداد دور سیم پیچ در ترانسفورماتورها می توان ولتاژ خروجی را تنظیم نمود. و این کار را در ترانسفورماتورها ، تپ چنجرها به عهده دارند.   

معمولاً تپ چنجرها بروی سیم پیچی که ار نظر اقتصادی و فنی مقرون به صرفه باشد قرار می گیرد.بیشتر بروی اتصال ستاره و یا سمت فشار قوی.اصولاً تپ چنجر ها به سه طریق زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

تپ چنجرهای سه فاز که بروی سیم پیچ های با اتصال ستاره قرار می گیرند.

تپ چنجر های سه فاز که بروی سیم پیچ های با اتصال مثلث قرار می گیرند. در این حالت عایق بندی کامل بین فازها مورد نیاز است و به سه دستگاه تپ چنجر احتیاج داریم که با یک مکانیزم حرکتی مشترک کار کنند.

تپ چنجر های تک فاز که بروی ترانسفورماتور های تک فاز یا سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند.

تپ چنجرها بر حسب نوع کار به دو دسته قابل تغییر زیر بار ( On Load ) و غیر قابل تغییر در زیر بار (Off Load ) تقسیم میشوند.

تپ چنجر های غیر قابل تغییر زیر بار دارای ساختمان ساده ای بوده و جهت تغییر آن حتماً باید ترانس قدرت را از مدار خارج نمود . تغییرات این نوع تپ چنجر ها معمولاً با توجه به نیاز و متناسب با نوسانات بار در فصول مختلف سال انجام می گیرد. 

تپ چنجر های قابل تغییر زیر بار از چند قسمت مختلف تشکیل شده اند :

1- Motor Drive : جعبه موتور بروی بدنه ترانسفورماتور نصب است و حرکت موتور آن به جعبه دنده و از آنجا به  قسمت دیگر تپ چنجر منتقل میشود .به منظور تنظیم تپ ها و تغییر در گردش موتور و سیستمهای کنترل از راه دور و دادن فرامین از دور و نزدیک و قرائت مقدار تپ در داخل این جعبه اداوات مختلفی نصب گردیده همچون کنتاکتور ها ، سوئیچ های محدود کننده ، بی متال ، رله کنترل فاز ، هیتر  ، نشان دهنده ها ، جعبه دنده و ..  . 

2- مکانیزم انتقال حرکت : حرکت موتور چه در جهت کاهش دور سیم پیچ و چه در جهت افزایش دور پس از موتور به جعبه دنده ها و از آنجا توسط محورهای رابط به قسمت داخلی مکانیزم تغییر تپ، منتقل میشود. 

3- Diverter Switch : کلید برگردان ، مکانیزمی است که محرک اصلی آن قدرت فنری است که در آن تعبیه شده است و در محفظه حاوی روغن ترانس ( که البته با روغن تانک اصلی در ترانس ایزوله است ) قرار دارد. 

4-  Tap Selector : کلید انتخاب تپ ، در قسمت زیرین محفظه کلید برگردان قرار دارد و از تعدادی کنتاکت لغزشی تشکیل شده است. 

محفظه کلید برگردان و کلید انتخاب تپ به یکدیگر متصل بوده و تشکیل یک واحد را می دهند که به قسمت در پوش بالائی ترانسفورماتور از طریق سر تپ چنجر آویزان  می باشد.

در تپ چنجرهای زیر بار چیزی که اهمیت دارد پیوسته بودن جریان در مدار است که حتی نباید لحظه ای مسیر بار قطع گردد . جهت پیشبرد این روند ، در لحظه تغییر تپ چه اتفاقی می افتد که مسیر بار قطع نمیشود؟ در دایورتر سوئیچ دو کنتاکت کمکی در طرفین کنتاکت اصلی قرار دارد که در زمان تغییر تپ ابتدای امر کنتاکت کمکی اول  به تپ دیگر چسبیده و اجازه می دهد کنتاکت اصلی جدا شود در ادامه کنتاکت کمکی دوم جای کنتاکت اصلی می نشیند و در این حالت کنتاکت اصلی کاملاً آزاد است و سپس کنتاکت کمکی اول آزاد شده و جایش را به کنتاکت اصلی میدهد و کنتاکت کمکی دوم نیز آزاد میشود .در طول این زمان مسیر کاملاً بسته می ماند و  باز نمیشود. کل این فرایند در کسری از ثانیه انجام می پذیرد تا باعث تجزیه روغن تپ چنجر نشود و حداقل آرک بوجود آید.

سیم پیچهای قابل تغییر در ترانس از دو قسمت جداگانه تشکیل شده اند ، یک قسمت سیم پیچ اصلی است و قسمت دیگر سیم پیچ تنظیم ولتاژ. نحوه اتصال سیم پیچ اصلی و سیم پیچ تنظیم به سه طریق زیر انجام می گردد:

1-     سیم پیچ تنظیم خطی   Regulation Linear Winding 

2-     سیم پیچ تنظیم با اتصال معکوس  Reversing – Puls/Minus Winding  

3-     سیم پیچ تنظیم با اتصال کورس – فاین  Regulation Coarse/Fine Winding 

در اتصال نوع اول تعداد سیم پیچ های خروجی از سیم پیچ تنظیم ولتاژ زیاد بوده ( به تعداد تپ ها ) در نتیجه این نوع سیم پیچ را در مواقعی که نیاز به دامنه تنظیم ولتاژ کم است مورد استفاده قرار می گیرد.ولی در انواع دوم و سوم بعلت استفاده از یک کلید اضافی ( Changer Over Switch )میتوان دامنه تغییرات ولتاژ را با همان تعداد سیم پیچ تنظیم ولتاژ تا دو برابر افزایش داد.

استفاده از هر کدام از سیم پیچ ها بسته به عواملی همچون حد اکثر ولتاژ سیستم ، امپدانس داخلی ترانس ، سطح عایقی پایه و ساختمان خود تپ چنجر دارد. آرایش نوع اول بیشتر در سیستمهای سه فاز در ترانس های 63 کیلو ولت استفاده میشود.آرایش نوع دوم و سوم در سیستهای سه فاز 230 کیلو ولت و بالاتر مورد استفاده است.

در نوع دوم می توان از تپ چنجرهای دو پل و تک پل استفاده کرد اما در انواع اول و سوم میتوان از سه تپ چنجر تک پل تا 230 کیلو ولت نیز استفاده نمود.

تعداد تپ ها معمولا فرد هستند بدین صورت که تپی را نرمال فرض کرده و به تعداد برابر تپ بالاتر از نرمال و به همان تعداد پائین تر از نرمال تپ جهت تغییر تعبیه شده است . مثلاً اگر تعداد  تپ ترانسی  19 است ، تپ نرمال آن (2 / ( 1 – 19 )) یعنی 10 است و تعداد 9 تپ جهت بالاتر از نرمال و تعداد 9 تپ زیر حالت نرمال تعبیه شده است.

در زمانی که ولتاژ خروجی  زیر حالت نرمال باشد تپ را افزایش میدهند در این حالت باید دقت داشت که افزایش عددی تپ یعنی کم شدن تعداد دور سیم پیچ های تنظیم ولتاژ .




یک شنبه 28 / 6 / 1391برچسب:, :: 17:57 ::  نويسنده : ahmad & saman

باس بار یا شینه عبارت است از یک هادی به شکل لوله ای یا سیمی و یا تسمه ای که انرژی الکتریکی از نیروگاهها, ترانسفورماتورها و یا خطوط انتقال و از طریق آن به مراکز مصرف منتقل می شود بعبارت ساده تر شینه یک هادی است که بوسیلۀ انشعابات متعدد به منابع تولید و مراکز مصرف متصل است.

شینه بندی : نحوۀ ارتباط الکتریکی فیدرهای مختلف را به یک باس و به یکدیگر و ایجاد ساختار و اتصالات بین تجهیزات را شینه بندی گویند.

*عوامل مؤثر در شینه بندی:
• قابلیت اطمینان و تداوم سرویس دهی
• موقعیت پست در شبکه
• ولتاژ و ظرفیت پست
• اهمیت مصرف کننده
• وضعیت پست از نظر توسعۀ و تعمیردر حالت کار عادی شبکه
Switching  


*انواع شینه بندی:
1- سیستم بدون باسبار
Without Busbor
2- سیستم تک شینه
Busbar Single
3- شینه بندی اصلی و انتقالی
Main & Transfer Busbar
4- شینه بندی دوبل( دو شین اصلی )
Duplicate Busbar
5- شینه بندی دوبل با دیسکانکت موازی
Duplicate Busbar with By pass Disconec
6- شینه بندی یک و نیم بریکری
One & halfe Breaker System
7- شینه بندی دو بریکری
Double Breaker System
8- شینه بندی حلقوی
Ring Busbar System
9- شینه بندی ترکیبی
Combined System
10- سیستم های شینه بندی با بیش از دو شین

برای مشاهده متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 27 / 6 / 1391برچسب:, :: 17:47 ::  نويسنده : ahmad & saman


مقدمه : 

سیستم تامین روشنایی معابر نه تنها باید از نظر خصوصیات فنی کفایت داشته باشد،بلکه از جنبه های ایمنی،ارگونومی،بهداشتی،روانشنا سی و هنری نیازهای استفاده کنندگان را برآورده نماید.روشنایی مطلوب معابر باید دارای خصوصیات زیر باشد : 

·       متوسط شدت روشنایی معبر با حدود توصیه استاندارد مطابقت نماید .

·       طیف نور باید متنا سب با محل مورد طراحی باشد،بطوری که رنگ دهی لازم را دارا باشد.

·       یکنواختی روشنایی در حداکثر ممکن رعایت شود و سایه روشن محسوس ایجاد ننماید.

·       منابع روشنایی در زاویه دید عابرین یا راکبین قرار نگیرد. منحنی توزیع نور چراغ متنا سب با محل مورد استفاده باشد.

·       جنبه های ارگونومی و هنری در طراحی رعایت شده باشد.   

 

ارتفاع نصب چراغ

ارتفاع نصب چراغ درمعابر شهری و حتی بین شهری اهمیت زیادی دارد.هرچه ارتفاع نصب بالاتر باشد،خصوصا در بزرگراهها و آزاد راهها

 ، راحتی رانندگان و سرنشینان خودروها بیشترتامین می شود.از سوی دیگر طبق قانون عکس مجذور فاصله،رعایت نکته مذکور نیازمند بکارگیری منابع با توان نوری بالاتر و مصرف انرژی بیشتر است.پیشرفت فناوری تا حدودی این مشکل را بر طرف کرده است زیرا امروزه استفاده از چراغ های با لامپ سدیمی400 تا 1000 وات معمول شده و جنبه های راحتی استفاده کنندگان و ارتقاء سطح ایمنی در اولویت قرار گرفته است.در تقسیم بندی فعلی بر مبنای توان نوری منابع محدود منا سبی برای ارتفاع نصب چراغ توسط انجمن مهندسین روشنایی آمریکا معرفی شده است که در ادامه مبحث خواهد آمد.  

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 / 6 / 1391برچسب:, :: 17:37 ::  نويسنده : ahmad & saman
 

اصولاً در ترانسفورماتورها بین ولتاژ اولیه و ثانویه ، اختلاف فازی حاصل می شود که مقدار آن ، بستگی به طریقه اتصال بین سیم پیچ های مختلف داخل ترانسفورماتور دارد . پس ابتدا باید نحوه اتصالات سیم پیچ های اولیه و ثانویه را مشخص نمود .

برای مشخص نمودن اتصالات سیم پیچ های ترانسفورماتور از حروف اختصاری استفاده می شود . به این ترتیب که اتصال ستاره با Y ، اتصال مثلث با D و اتصال زیگزاگ را با Z نشان می دهند . در ضمن اگر اتصال مورد نظر در طرف فشار قوی باشد ، با حروف بزرگ  و اگر در طرف فشار ضعیف باشد ، با حروف کوچک نمایش می دهند ؛ مثلاً اتصال ستاره – ستاره با Yy و یا اتصال مثلث – زیگزاگ با Dz مشخص می شود ( لازم به ذکر است که حروف معرف اتصال طرف ولتاژ بالا یا فشار قوی ، در ابتدا ، و حروف معرف اتصال طرف ولتاژ پایین ، بعد از آن قرار می گیرد ) . حال اگر در طرف ستاره یا زیگزاگ ، مرکز ستاره یا زیگزاگ ، زمین شده باشد ، متناسب با اینکه اتصال مربوطه در طرف ولتاژ بالا یا پایین باشد ، به ترتیب از حروف N یا n استفاده می شود ؛ مثلاً Yzn یعنی اتصال ستاره – زیگزاگ که مرکز زیگزاگ ، زمین شده است و اتصال ستاره در طرف ولتاژ بالا ، و زیگزاگ در طرف ولتاژ پایین است . 

 

بعلاوه در ترانسفورماتورها ، هر فاز اولیه با فاز مشابه اش در ثانویه ، اختلاف فاز مشخصی دارد که جزء خصوصیات آن ترانسفورماتور به شمار می آید ؛ مثلاً ممکن است این زاویه 0، 30 ، 150 ، 180 و ... باشد . برای آنکه زاویۀ مذکور ، اختلاف فاز را برای هر ترانسفورماتور مشخص نمایند به صورت مضربی از عدد 30 تبدیل می کنند و مضرب مشخص شده را در جلوی حروف معرف اتصالات طرفین ترانسفورماتور می آورند . مثلاً مشخصه YNd11 بیانگر اتصال اولیه ستاره با مرکز ستاره زمین شده و ثانویه ، مثلث است که اختلاف زاویه بین اولیه و ثانویه برابر 330 می باشد . به این عدد گروه ترانسفورماتور می گویند .

به طور کلی مطابق استاندارد IEC76-4 ، نوع اتصالات ترانسفورماتورها می تواند مطابق یکی از اعداد 11،10،8،7،6،5،4،2،1،0 باشد .   

 

اصولاً اتصالات ترانسفورماتورها به چهار دستۀ مجزا تقسیم می شوند که عبارتند از :

1.     دستۀ یک : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 0،4 یا 8 هستند .

2.     دستۀ دوم : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 2،6 یا 10 هستند .

3.     دستۀ سوم : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 1 یا 5 هستند .

4.     دستۀ چهارم : به ترانسفورماتورهایی گفته می شود که دارای گروه 7 یا 11 هستند .

اما دو موضوع مهم در گروه و اتصال ترانسفورماتورها ، تعیین گروه آنها با توجه به نوع اتصال ، و یا یافتن نوع اتصال سیم پیچ ها با توجه به دانستن گروه ترانسفورماتور می باشد .




یک شنبه 25 / 6 / 1391برچسب:, :: 17:27 ::  نويسنده : ahmad & saman
 

 

اکثر کشورهای جهان سیستم های الکتریکی شان را روی یکی از دو فرکانس 60 و 50 هرتز استاندارد کرده اند. لیست کشورهای 60 هرتز که اغلبشان در دنیای جدید قرار دارند کوتاه تر است اما نمی توان گفت که 60 هرتز کمتر معمول است.   

 کشورهای 60 هرتز عبارتند از:  ساموای امریکا، آنتیگوا و باربودا، آروبا، باهاماس، بلیز، برمودا، کانادا، جزایر کیمان، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، جمهوری دمونیکن، السالوادور، پلینسیای فرانسه، گوام، گواتمالا، گیانا، هاییتی، هندوراس، کره جنوبی، لیبریا، جزایر مارشال،مکزیک،میکرونسیا،نیکاراگویه، جزایر ماریانای شمالی، پالایو، پاناما، پرو، فیلیپین، پرتوریکو، ساین کیتس و نویس، سورینام، تایوان، ترینیداد توباگو، جزایر ترکس و کیاکوس، ایالات متحده، ونزولا، جزایر ویرجین، جزیره ویک.این کشورها دارای سیستم هایی با فرکانس مختلط  60 و 50 هرتز اند: بحرین، برزیل(اغلب فرکانس 60) ، ژاپن

 (فرکانس 60 هرتز در زمان حضور غربی ها) اغلب کشورها بگونه ای استاندارد تلویزیون شان را انتخاب کرده اند که با فرکانس خطوط برق شان متناسب باشد. استاندارد  N TSCبرای کار با فرکانس خطوط برق 60 هرتز طراحی شده است در حالیکه PAL   SECAMبرای فرکانس خطوط 50 هرتز طراحی شده است اما نسخه 60 هرتز وجود دارد، برای مثال در برزیل PAL-Mارایه دهنده وضوح PALو چشمک تصویر پایینTSC است. عموماً این مطلب پذیرفته شده است که نیکلا تسلا فرکانس 60 هرتز را به عنوان کمترین فرکانسی که منجر به عدم بروز پدیده چشمک زنی قابل مشاهده در روشنایی های خیابان ها می شد، انتخاب کرد. توان 25 هرتز بیش از آنی که در آبشار نیاگارا تولید شود، در اونتاریو و آمریکای شمالی استفاده می شده است.
هنوز هم ممکن است برخی از ژنراتورهای 25 هرتز در آبشار نیاگارا مورد استفاده واقع شوند. فرکانس پایین طراحی موتورهای الکتریکی کم سرعت را ساده می سازد و می توان آنرا به صورت بهتر و موثرتری تولید کرده و انتقال داد، اما منجر به چشمک زنی قابل ملاحظه ای در روشنایی ها می شود. کاربرد های ساحلی و دریایی ممکن است گاهاً فرکانس 400 هرتز را به علت مزیت های مختلف فنی مورد استفاده قرار دهند. برق 67/16 هرتزی هم هنوز در برخی از سیستم های راه آهن اروپا مانند سوئد به چشم می خورد.



audi iaa charge technology

 

هفته گذشته تیم تحقیقاتی آئودی در امریکا با ارائه یک ویدیو رسمی به معرفی مختصری از تکنولوژی شارژ باتری توسط فناوری وایرلس پرداخت. Audi یک پروژه به نام IAA  را در سال 2009 آغاز کرد که این پروژه برای دو مدل خودرو این شرکت که یکی از آنها خودرو اسپورت مورد استفاده قرار گرفت. در این دو خودرو انرژی لازم برای حرکت به جای استفاده از بنزین، از برق تامین می شود که سیستم مدیریت آن کاملا الکترونیکی است.

 

audi iaa charge technology

 

این خودرو دارای 4 موتور الکترونیکی و دو اکسل در عقب و جلو است که دارای 313 اسب بخار قدرت است. این قدرت بالا برای خودروی برقی سبب شتاب بسیار مناسبی می شود که شتاب 0 تا 62 مایل در ساعت را در 4.8 ثانیه و سرعت 37 تا 75 مایل در ساعت را در 4.1 ثانیه طی می کند. خودروی الکتریکی آئودی دارای باطری لیتیوم یونی است که می تواند 42.2 کیلو وات ساعت را در خود ذخیره کند که با این نیرو می تواند 154 مایل را طی کند.

 

audi iaa charge technology



چندیست نمایشگرهای قابل انعطاف و شفاف به سوژه اصلی محققان تبدیل شده است اما در این میان گروه دیگری از محققان به فکر تولید حافظه‌های فلش شفاف و قابل انعطاف افتاده‌اند که به نظر بیشتر مورد استفاده و استقبال قرار بگیرد.

دکتر جیمز شیمیدان‌ آلی در دانشگاه رایس در هاستون در بیانیه‌ای اعلام کرد که در طول مدت کمتر از ۶ سال آینده قادرند نوعی از حافظه‌‌های فلش را طراحی و وارد بازار کنند که از نظر ویژگی‌های ذاتی و ظاهری با فلش‌مموری‌های کنونی بسیار تفاوت دارند.

بنابر اعلام وی این فلش مموری‌ها بر خلاف فلش‌های کنونی منعطف و قابل انعطاف پذیری‌اند. این نوع فلش مموری شفاف و انعطاف‌پذیر، کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر از فلش‌های کنونی‌اند و می‌توانند مثل یک برگ کاغذ تا شوند بدون اینکه به داده‌ها آسیبی وارد کنند. قابلیت حمل این‌چنین ابزاری قطعا راحت‌تر است و بیم گم‌کردن آن نیز کمتر است چون می‌توان به راحتی آنها را در بین صفحات کاغذ کتاب جاسازی کرد. این نوع حافظه قابلیت تحمل تا دمای ۵۳۹ درجه سانتیگراد را دارد و خب این فوق‌العاده است.

نخستین نمونه‌ای که از این نوع مموری برای اولین بار در آزمایشگاه‌های شیمی ساخته شده در واقع پوسته‌ایست که از یک لایه گرافنی طراحی و تشکیل شده است.

گرافن یا هر ماده که اساس آن کربن باشد در این مورد پاسخگوی خوبی به حساب می‌اید و می‌توان گفت ماده اصلی از کربن است. البته با توجه به اینکه اکسید سیلیکون نیز قابلیت‌های فوق را داراست دیگر نیاز مبرمی به گرافن نیست. این تراشه برای پیکربندی اطلاعات از ۲ بیت استفاده می‌کند در صورتی که تراشه‌های کنونی دارای سه بیت برای پیکربندی اطلاعات هستند و با ترکیب‌بندی سه بعدی اجازه نگهداری اطلاعات بیشتری را در خود می‌دهند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت پیکربندی سه بیتی را طوری سه‌بعدی طراحی کرده‌اند که قابلیت ذخیره داده‌های بیشتری در این سه بیت نسبت به تراشه‌های کنونی دارا هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این تراشه جدید این است که با توجه به نوع ساختار خود قدرت خاموش و روشن شدن فوق‌العاده سریعی را دارند و این ویژگی این تراشه در مقابل جریان الکتریکی موجب شده تا برای کارشناسان از جذابیت خاصی برخوردار باشد و ویژگی شفافیت و منعطف بودن نیز موجب شده تا قابلیت حمل آن بسیار راحت باشد.

به احتمال زیاد می توان کاری کرد که نحوه خواندن اطلاعات از آن نیز با فلش مموری‌های کنونی متفاوت باشد. به عنوان مثال با قرار دادن این صفحه نازک و شفاف بر روی نمایشگر، قابلیت خواندن اطلاعات از آن برای سیستم امکان‌پذیر باشد. دانشمندان می‌گویند امیدوارند بتوانند این تراشه را حتی در اندازه نازک‌تری طراحی کنند و علاوه بر اینکه این تراشه بر روی نمایشگر قابل استفاده باشد بتوان از آن بر روی شیشه اتومبیل نیز استفاده کرد.

Source: Gizmag via Rice University, American Chemical Society



یک شنبه 21 / 6 / 1391برچسب:, :: 12:24 ::  نويسنده : ahmad & saman

یک سیستم PLC ، لینکی مخابراتی است میان دو نقطه ،که از شبکه الکتریکی(در رده های مختلف انتقال ، فوق توزیع و توزیع )، بعنوان بستر تبادل داده بهره می برد.این سیستم بخشی از شبکه مخابراتی مورد استفاده برای ارسال انواع گوناگون اطلاعات مرتبط با عملکرد سیستم الکتریکی می باشد.


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 862 کیلو بایت
تعداد صفحات: 17 صفحه



 حواسپرتی یکی از عمده دلایل تصادفات است؛ حواسپرتی عاملی قابل پیشگیری است ولی با وجود اقدامات صورت گرفته نظیر مهندسی کردن جاده ها و نصب بیلبردها و تابلوهای هشداردهنده و فرهنگ سازی ازطریق رسانه ها و سایر وسایل ارتباطی همچنان شاهد بالا رفتن نرخ تصادفات ناشی از حواسپرتی می باشیم که عمده این حواسپرتی ها مربوط به صحبت کردن، خوردن و آشامیدن و سرگرم شدن با وسایل الکترونیکی مانند گوشی همراه، سیستم کامپیوتری و پخش صوت خودرو می باشد. اینطور که به نظر می رسد انسان مختار گاها قادر به کنترل خود در برابر عوامل جانبی نیست و با یک بی توجهی ساده جان خود و دیگران را به خطر می اندازد. پس باید به دنبال یک تکنولوژی هوشمند و خودکار بود تا از این گونه حوادث جلوگیری کند.

  در چند سال گذشته احتمالا با عبارتهایی مانند ” ماشین خودکار “، ” اتومبیلهای بدون راننده ” و … برخورد داشته اید و یا در کتابها خوانده و در فیلمها دیده اید که یک اتومبیل به صورت خودمختار ویا برنامه ریزی شده عمل می کند، حال این رویا هر چه بیشتر از گذشته به واقعیت نزدیک شده است.

 

برای مشاهده و مطالعه اینفوگرافیک لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


 

معرفی مجله نویــــز

مجله نویــز با هدف آشنا کردن علاقمندان، دانشجویان و متخصصین علوم برق و الکترونیک با علوم نوین و کاربردی مطرح در جهان کار خود را از شهریور ۱۳۸۹ آغاز کرده است. تمرکز اصلی مجله نویــز بر ارائه آموزش های کاربردی و تخصصی علوم و همچنین معرفی مباحث نوین علمی می باشد.

 

برای دیدن ادامه ی این مطلب و همچنین دانلود نسخه های این مجله به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب ...


شنبه 16 / 6 / 1391برچسب:, :: 18:22 ::  نويسنده : ahmad & saman

این برنامه با شکل ظاهری زیر شامل قسمت های مختلفی جهت محاسبات در سیستم های مختلف برقی است.


از جمله قسمت های مختلف به موارد زیر می توان اشاره نمود:
محاسبات
ماشین حساب
کشیدن منحنی برای مجموعه ای از نقاط
مجموعه ای کامل از محاسبات هندسی (محیط، مساحتو…)
محاسبات قانون اهم (قانون اهم، به دست آوردن امپدانس و …)
محاسبات قانون اهم برای سیستم های سه فاز
محاسبات دسی بل
محاسبات مربوط به شارژ و دشارژ خازن و سلف و …

و … که در ادامه مطلب میتوانید آن ها را مشاهده کنید



ادامه مطلب ...


شنبه 15 / 6 / 1391برچسب:, :: 18:15 ::  نويسنده : ahmad & saman

ترانسفورماتورهای قدرت غوطه ور در روغن با توجه به حجم وبزرگی ترانسفورماتور ها مقدار زیادی  روغن در تانک آنها وجود دارد که برای ترانسهای  با قدرت بالا  بیش از ۵۰۰ بشکه روغن مصرف میگردد به دلایل مختلف روغن ترانسفورماتور احتیاج به تصفیه فیزیکی دارد که در بخش های قبلی توضیحات آن آورده شده بنا بر این در اینجا  فقط نحوه فیلتر اسیون ورعایت استانداردها  گفته شده است.

برای مشاهده ی کامل این متن لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


شنبه 13 / 6 / 1391برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

با درود. در این پست قصد داریم تحقیقی بسیار مفید در رابطه با نیروگاه های سیکل ترکیبی که به منظور  "پروژه درس ترمودینامیک" توسط دانشجوی عزیز جناب امین طاهری تهیه شده، رو برای شما دوستان قرار بدیم. امیدواریم مفید واقع بشه :)

 


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 1.6 مگابایت
تعداد صفحات: 77 صفحه

 



شنبه 11 / 6 / 1391برچسب:, :: 16:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

این برنامه از سری برنامه های کنترل و مدیریت مصرف برق می باشد که برای بخش صنعتی طراحی شده است. محیط نرم افزار اکسل بوده تا همه کاربران با کمترین دانش رایانه ای قادر به کار با آن باشند.

 

 

همچنین محلهایی که می تواند توسط کاربر پر شود قابل دسترس بوده وبقیه محلها غیر قابل دسترس هستند بطوریکه با قرار دادن اطلاعات درمحل های مورد نظر خروجی نرم افزار سریعا داده می شود

در صفحه دوم نمودارهایی وجود دارد که میزان کاهش مصرف حاصل از بهینه سازی در مصرف کننده های مختلف را نمایش می دهد

در این نرم افزار ابتدا این اطلاعات داده می شود تا محاسبه بر اساس آن صورت پذیرد

1)مجموع مصرف موتورها-فن ها-پمپ ها و روشناییها سالانه

2)مجموع مصرف گاز سالانه

3)درصد قابل صرفه جویی در هر بخش موتور-پمپ-فن - روشنایی و گاز

4)قیمت گاز و برق

نتایج برآمده از نرم افزار :

1)متوسط درصد صرفه جویی درکلیه مصرف کننده های برقی

2)متوسط صرفه جویی در سال و در 5 سال به ازای هر فاکتور بهینه سازی شده

3)میزان مصرف برق و گاز بعد از اجرای امور بهینه سازی

4)رسم نمودار بر اساس میزان مصرف و صرفه جویی صورت گرفته در سال

 

با این نرم افزار هر سیستم صنعتی می تواند دریابد که با تغییر یک سیستم یا بهینه سازی یک و یا کل مجموعه چه مقدار ارزش ریالی برای آن کارگاه بدست خواهد آمد.

همچنین شرکتهایی که امور بهینه سازی انجام می دهند با این نرم افزار بسادگی توجه می شوند که قسمت اعظم بهینه سازی را باید متوجه کدام بخشها نمایند.


نوع فایل: Excel 2007
حجم: 104 کیلوبایت




Logic Friday یکی از کوچکترین نرم افزارهای ممکن جهت تجزیه و تحلیل مدارهای منطقی Digital میباشد که توسط آن می توان با صرف کمترین زمان ممکن به طرح مورد نیاز حتی برای مدارهای پیچیده دست یافت. در حالی که توجه اکثر نرم افزارهای طراحی در الکترونیک معطوف به اجرای پروژهای واقعی و فیزیکی در الکترونیک میباشد نرم افزارهای اندکی صرفا به منظور تجزیه و تحلیل مدارهای منطقی در سطح ریاضی و به زبان قابل لمس در سطح دروازه های منطقی یا گیت Gate توسعه یافته اند .
ولی
نرم افزار حاضر که بسیار کم حجم و بر خلاف Logic Works رایگان می باشد دارای توانایی هایی به مراتب بالاتر از Logic Works است .
وجه بارز برتری
نرم افزار فوق بر بسیاری از نرم افزارهای مشابه توانایی حا دو جهته مدارهای منطقی میباشد به این معنی که هم با داشتن تابع منطقی میتوان به ترکیب لازم از گیتها ( یا مدار منطقی ) رسید و بالعکس با داشتن مدار منطقی به راحتی میتوان تابع نهایی را محاسبه نمود . در این جهت امکاناتی نظیر انتقال سریع گیتها به صفحه کاری و اتصال آنها به یکدیگر ، رسم جداول True و نمایش ورودی خروجی توابع در نرم افزار در نظر گرفته شده است . در این نرم افزار بر خلاف نرم افزارهای طراحی فیزیکی فقط عملکرد منطقی اجزا مدار مورد توجه بوده و نرم افزار مطلقا توجهی به مشخصات الکتریکی مدار ندارد به بیان بهتر هر گیت منطقی صرف نظر از این که چه خانواده ای مورد نظر طراح آن بوده ( Cmos یا TTL یا …. ) تنها یک وسیله ایده آل در نظر گرفته میشود .

Logic Friday is a tool for students, hobbyists, and engineers who work with legacy digital logic circuits based on standard IC packages

نوع فایل: exe
حجم: 847 کیلوبایت



شنبه 8 / 6 / 1391برچسب:, :: 16:18 ::  نويسنده : ahmad & saman


Rubik’s Cube مکعب روبیک نزدیک به 30 سال پیش برای نخستین بار وارد ایران گردید که اگرچه بسیار مورد توجه قرار گرفت ولی به سبب قیمت بالای آن کمتر کسی توان خرید آن را داشت و از همین روی نیز تب آن پس از چندی فروکش نمود و تا یکی دوسال گذشته که سری ازران قیمت و چینی آن وارد کشور گردید به بوته فراموشی سپرده شد ….
مکعب روبیک نزدیک 36 سال پیش در مجارستان و توسط پروفسور ارنو روبیک اختراع گردید و در سراسر کشورهای جهان مورد استقبال گسترده قرار گرفت . در سالهای نخست رواج مکعب روبیک ، عده کمی قادر به حل کردن آن بودند تا اینکه سرانجام یکی از دانشمندان ریاضی به نام جیمز جی. نورس توانست روش کاملا عملی و ساده ای را که توسط همه قابل اجرا باشد برای حل آن تشریح نماید و پس از آن نیز روشهای دیگری نیز ابداع گردید که در مقالات ، کتب و سایتهای بسیاری منتشر گردیده اند ….
جهت عزیزان علاقمند به مکعب روبیک دو
نرم افزار بسیار کم حجم و رایگان آماده کرده ایم که اولی تنها نمونه مجازی مربع روبیک میباشد که برای آن دسته از دوستان گرامی میتواند جالب باشد که به جای خرید نمونه حقیقی آن که کیفیت چندان مناسبی هم ندارد ترجیح می دهند از نرم افزار شبیه ساز آن استفاده نمایند . این نرم افزار تنها خود مکعب روبیک با امکان کلیه حرکات مجاز در آن می باشد و هیچ امکان اضافه ای در ان پیش بینی نگردیده است .
دومین
نرم افزار یکی از وش های حل مکعب روبیک می باشد که در چند مرحله می تواند حرکت لازم برای حل مکعب را ارائه نماید که عبازتند از پیاده کردن مکعب بر نرم افزار و دنبال کردن پله به پله مراحل حل.

راهنمای نصب :

هر دو نرم افزار Portable و کاملاً رایگان می باشند ولی دومین نرم افزار جهت اجرا نیازمند .NET Framework دو می باشد .

 

نوع فایل: exe
حجم: 605 کیلوبایت




CircuitMaker از جمله نرم افزارهایی میباشد که طی زمان اندکی توانسته به صورتی موفق در میان نرم افزارهای رقیب مطرح گردد و شاید دلیل آن را نیز بتوان در دیدگاه واقع بینانه طراحان آن جستجو نمود . زیرا در اولین مقایسه CircuitMaker با نرم افزارهایی چون NI Circuit Design Suite و یا Proteus VSM ( که رقبای جدی آن هستند ) پی میبریم که نرم افزار فوق با حجم کمتر بسیار سریعتر از هر دو نرم افزار میباشد . همچنین در CircuitMaker هم جنبه های تجاری و هم آکادمیک به خوبی رعایت گردیده است که از این نظر برتری قابل توجهی بر نرم افزارهای مشابه پیدا میکند ….
پس از نصب CircuitMaker اجرا
نرم افزار از توسط اجرا دو فایل exe ( اجرایی ) از پوشه نصب آن آغاز میگردد ( بدون وجود شورتکات در دسکتاپ ) که اولی جهت طرح شماتیک و شبیه سازی cirmaker.exe و دومی جهت طرح PCB یا فیبر مدار چاپی Traxmakr.EXE میباشد .
با اجرا cirmaker.exe صفحه اصلی
طراحی نرم افزار در اختیار کاربر قرار میگیرد که میتوان به سهولت از کتابخانه گسترده قطعات الکترونیک عتاصر لازم را به طرح مورد نظرمان اضافه نماییم . پس انتخاب هر قطعه ، همانند نرم افزارهای کاملا حرفه ای میتوان قطعه مورد نظر را پس از نامگذاری و اضافه نمودن Comment و ….. در جمع اشیا طراحی شده مشاهده نمود . همچنین در این نرم افزار ارتباط قطعات بسیار آسان و تنها با چند کلیک موس امکانپذیر میباشد . پس از اتمام طرح میتوانیم طرح را جهت چاپ ، ساخت PCB و … ذخیره نماییم و یا وارد مرحله شبیه سازی گردید .
با اجرا Traxmakr.EXE نیز بخش ساخت مدار چاپی آغاز میشود که به سبب سر و کار این بخش با شکل فیزیکی قطعات ، کتابخانه های دسترسی به اشیا مورد نیاز اندکی متفاوت میباشد . در این بخش هم امکان
طراحی اتوماتیک و هم دستی در نظر گرفته شده است که چنانکه عزیزان آشنا با این دسته از نرم افزارها واقف میباشند استفاده از حالت طراحی دستی آن رواج بیشتری دارد و علت آن نیز استفاده گسترده حالت اتوماتیک از لایه های اضافی میباشد که به سبب مشکلات تکنیکی و هزینه تلاش میگردد تعداد لایه ها از عدد 2 تجاوز ننماید و بنابر این در اغلب اوقات از حالت دستی آن استفاده میگردد …

In ECE 2 you will not be required to use a simulation program, but they can be very helpful for learning about circuits, testing designs or analyses, and even just drawing schematics for reports.
There are now several PC-based circuit simulators on the market. Most are based on the SPICE simulation engine developed at UC Berkeley. You can find a list of several simulators here. Some of the vendors provide free student versions of their software, usually with some limitation on the number of components that can be simulated.
The ECE department does not endorse any particular product or differentiate between any product or its competitors. However, we have purchased a license for MultiSim v9, and this program is installed on the computers in the ECE2 lab.

راهنمای نصب :
نرم افزار را با اطلاعات موجود در فایل Serial نصب و فعال نمایید.
پس از نصب
نرم افزار محتویات پوشه Crack را در محل نصب نرم افزار کپی کنید.


نوع فایل: exe
حجم: 6.8 مگابایت



پنج شنبه 2 / 6 / 1391برچسب:, :: 15:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

ابتدا از وقفه ی طولانی مدتی که داشتیم، پوزش میخواهیم :(

درگیر کنکور بودیم!!!

و حالا یک مطلب داغ ِ داغ واسه دوستانی که امروز صبح مثل ما کنکور داشتن.

امیدوارم به دردتون بخوره و مفید باشه :)

دانلود سؤالات مدارهای الکتریکی

دانلود سؤالات الکترونیک

دانلود سؤالات عمومی

حجم: 1.7 مگابایت

نوع فایل : zip

حجم: 2.7 مگابایت

نوع فایل : zip

حجم: 1.9 مگابایت

نوع فایل : zip

برای دانلود بر روی لینک های بالا کلیک نمایید.



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان